4 en 5 augustus op I'll d'Yeu

August 4, 2020 in France ⋅ ☀️ 18 °C

Gisteravond in donker in de haven Port-Joinville van het eiland I'le d'Yeu aangekomen. Alles vol daarom maar tijdelijk aan de tank-steiger vastgelegd.
    Later toch maar op aanwijzing van de locals verplaatst naar een hoge kademuur. Verval is hier 4 meter!
    Maar ook daar werden we de volgende dag weggestuurd omdat er een groot schip zou gaan aanleggen.
    Wel een deel van de boodschappen kunnen doen. Stond een rij van 40 mensen - met mondkapje - voor de bakker te wachten.

We zijn nu maar buiten de haven voor anker gegaan. Brengen de dag door met klusjes aan de boot.
    En we proberen een planning te maken voor de 3 daagse oversteek naar Spanje , puzzelen met weervoorspellingen.

Woensdag 5 augustus
    Vandaag bootklussen gedaan;
    - coaxkabels voor de SSB-ontvanger getrokken en aangesloten, werk 😁
    - coaxkabels voor de Navtex getrokken en aangesloten, werkt ook.
    (zie foto)
    SSB = Single Site Band is een radio form waarbij de stations op grote afstand te ontvangen zijn.
    Aan boord is alleen een ontvanger maar als je een zendvergunning hebt kun je ook honderden km ver zenden.

Navtex = een soort marine sms dienst vooral gebruikt voor weerberichten en waarschuwingen.

Tegen de avond wagen we de sprong naar de overkant, het doel is de Spaanse havenstad Gijon.
    Op de 6e, 7e en 8e foto ( schermafdruk ) zie je de route die we gaan volgen 260 zeemijl = 480 km en info over de aanloop van de haven.
    We hopen vrijdag ochtend aan te komen, tot die tijd even geen verbinding.