~~ Over zeiljacht "De grote Jannne" ~~

August 11, 2020 in Spain ⋅ ☁️ 20 °C

We varen van de rivier Nadia naar Ortigueira, ongeveer 50 mijl naar de NW hoek van Spanje.
    Bij jullie is het heet maar hier bewolkt, druilerig en soms te weinig wind.
    Een deel op de motor, de deining en de golven maken het leven aan boort lastig.
    Omdat er verder niet veel gebeurd zal ik wat vertellen over het schip en de schipper.

De Grote Janne.
    Er bestaat ook een "kleine Janne" deze Janneke is de 'oude boot' van schipper Sam, een Waarschip 860.

De GROTE JANNE:
    Lengte : 44 foot = 13,5 meter
    Breedte: 4,0 m
    Diepgang: 2,0 m
    Waterverplaatsing: 13,5 T

Het is een aluminium kottergetuigd zeiljacht met pilothouse.
    Gebouwd in 1992, te water in 1994.
    Dick Koopmans junior heeft de boot ontworpen, one off, voor een Zeeuws echtpaar die ermee naar Australië , Nieuw-Zeeland en Amerika zijn gezeild.

Sam heeft het schip een aantal jaar geleden gekocht nadat hij vond dat het tijd was iets anders te gaan doen.
    Zijn oude stenen huis werd ingeruild voor een zeilboot die nu ook zijn woning is.
    Vorig jaar heeft hij veel in Noorwegen gezeild, dit jaar een rondje Azoren en voor volgend jaar staat een reis naar de Oostkust van Groenland in de agenda...nog liefhebbers...?

22.00 uur, update
    We liggen voor anker in de rivier, het regent morgen ook. - zie de twee kaartjes-
    Voor dit gebied zijn voor morgen waarschuwingen afgegeven.
    Deert ons niet, we liggen prima, maar moeten wachten op mooier weer voor we verder kunnen naar: Costa da Morte... 😬.. 😬...

Morgen komt :
    Juan Bautista F Ubeda Iranzo, ja ja.. dat is nog eens een naam!
    Hij is de tweede opstapper, zijn dan met z'n drieën. We kennen hem niet, alleen van mail, hoop dat hij een beetje Engels spreekt...