~ van Ortigueira naar Cedeira ~

August 13, 2020 in Spain ⋅ ⛅ 19 °C

Woensdag avond 20.00 uur komt 'Juan Bautista Ubeda Irenzo ' op het busstation aan, we halen hem op.
    64 , twee jaar met pensioen, gaf les aan de universiteit, biochemie, expert in wijngisten.
    Een open persoon spreekt redelijk Engels heeft wel theoretische zeevaart kennis maar weinig praktische ervaring.
    We gaan uit eten met z'n drieën, twee gerechten; Pulpo (octopus) en Tonijnschotel, effe wennen, de wijn maakt de Pulpo steeds smakelijker.

De volgende ochtend vertrekken we om 11.30 uur, anderhalf uur voor hoog water.
    Het hoge water hebben we hard nodig , willen we zonder vastlopen in de smalle vaargeul op de open zee komen.
    Op één plaats hebben we nog maar 30cm onder de kiel, zweten!
    Als we de baai uit zijn moeten we de meest noordelijke punt van Spanje ronden: CABO ORTEGAL
    Er liggen een paar rotseilanden voor de kaap, Sam besluit er tussendoor te varen!
    Het is spectaculair, ondiepte, rotspunt, vogels en ook nog een flinke vis aan de hengel, alles tegelijk.....
    De vis wordt binnengehaald, een forse makreel-achtige vis.
    Op het achterdek onthaakt, glipt de masselaar door het loosgat zijn vrijheid tegemoet. Vette pech voor ons.
    Enige tijd later weer beet..... .helaas nu een domme meeuw die het lokaas niet heeft kunnen weerstaan.
    De meeuw hebben we, bijna ongeschonden, kunnen bevrijden.
    Ook hij ging weer terug in zijn element zij het met een ietwat gedeukt ego.

Halverwege liet de wind het steeds meer afweten, Sam besloot een man-overboord-oefening te houden.
    Na wat theorie bond hij een stootwil aan een emmer, die moest dienen als slachtoffer, en kieperde beide overboord.
    "MAN OVERBOORD!!"
    Als eerste was ik aan de beurt, motor aan, reddingsboei met joon overboord, schip in de wind draaien, op GPS de MOB knop indrukken om de positie vast te leggen.
    Dan schip keren, voorbij het slachtoffer varen en dan voorzichtig achteruit benaderen, zemtrap naar beneden.
    Het valt niet mee, zelfs in deze rustige omstandigheden blijft het lastig.
    Wij beiden oefenen onder streng toezicht van Sam, het gaat steeds beter.

Ons doel voor de dag was La Coruna maar door al het 'gespeel' zou dat te laat worden en besluiten we naar Cedeira te gaan, een hele mooie baai.
    Na de aankomst borrel gaat Juan aan de slag, paella wordt het.
    Na een voortreffelijk maal gaan we het stadje in voor een ijsje en koffie.

Tot zover de avonturen van deze dag, morgen een nieuwe horizon om te verkennen. . .