Längtar efter Sverige och nyttig mat!

November 6, 2014 in Brazil ⋅ ⛅ 19 °C

Framför allt frukosten! Alla sorters nyttigt bröd det finns att välja på, gott smör, massa olika pålägg, köpe-juice som smakar nypressade apelsiner, mild yoghurt och alla olika nyttiga muslis som finns att välja på!
    Vi har precis ätit en frukost mest bestående av socker! Och fyy vad dåligt man mår. Både jag och Mats mår illa och har ont i magen. Det finns bara ett bröd i affären, det är så ljust ett bröd kan bli och det är mest luft och socker! Yoghurten smakar mer godis än yoghurt och juicen smakar mer Fanta(fast ännu sötare) än juice. Det finns inget smör, utan äckligt margarin, alltså kemikalier med smörsmak! Gud vad jag saknar Bregott!
    Igår fick vi ett glas med krossad vattenmelon av städerskan som hon precis hade gjort, trodde vi, hon måste ha lagt i halva glaset med socker, det gick knappt att dricka så sockrigt det va. Kaffet man beställer - smakar mest sockerblandning med kaffesmak. En kost mest bestående av socker, fett och kolhydrater börjar kännas i kroppen. Flera gånger om dagen protesterar magen genom att hugga till och man känner sig okoncentrerad och otålig. De har en sån otroligt onyttig kost och livsstil här i Brasilien. Å andra sidan förstår man det, det är ett fattigt land över lag och fett och socker är billigt. Fattigdom och dålig mat går ofta hand i hand. Förhoppningsvis utvecklas det i rätt riktning när de får det bättre. Man inser hur långt vi kommit i Sverige med hälsotänket och vilken medvetenhet vi har, så mycket bra mat vi har att välja på. Jag skulle göra vad som helst för en god mack-frukost idag:) Minst sagt lite mat-hemlängtan.
    /Christine