Sightseeing i Anderna

November 29, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 20 °C

I fredags tog vi en tur uppe i Anderna. Vi åkte minibuss på slingriga bergsvägar med fantastiska vyer. Bergen här växlar mellan massa olika färger pga olika bergarter och mineraler. Det ser superhäftigt ut. Som högst var vi uppe på 3200m höjd och där känner man av luften är tunn. Man blir andfådd av minsta lilla backe och Christine fick lite ont i huvudet och kände sig yr. Kallt var det också.
    Vi besökte bl.a Puente del Inca som är en naturlig bro skapad av mineraler och avlagringar från varma källor. Ruinerna är dock inte från en Inca stad utan från ett gammalt hotell som förstördes av en lavin i början av 1900-talet.
    Vi stannade även till vid en skidanläggning där man kunde ta liften upp en bit för att få lite bättre utsikt. Guiden berättade att för 50 år sen brukade det vara ca 4m snö där på vintrarna, men att det nu för tiden endast var ca 1m och i vintras hade skidanläggningen inte varit öppen alls. Skrämmande.
    Den snöiga toppen på en av bilderna är berget Aconcagua som är Andernas och södra halvklotets högsta bergstopp på 6961m.

Vi kommer se mer av Anderna. I morgon lämnar vi Mendoza och åker till en estancia (typ boskapsfarm) ca 2h bilresa härifrån. Den ligger på 1800m höjd och där kommer vi vara i två dagar och fira min födelsedag. Sen åker vi buss genom Anderna till Santiago, Chile. Där bor vi en natt och sen flyger vi till La Paz, Bolivia. Det finns inget internet på estancian så vi kommer inte kunna höra av oss på ett tag.

Glad 1a advent allihopa!
    /Mats