Storm och studier i paradiset

January 11, 2015 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

Efter två väldigt turistiga ställen har vi äntligen hittat paradiset. 3,5 timmars bussresa söder om Playa del Carmen ligger den lilla fiskebyn Mahahual. Jättefin strand och lagom mycket restauranger och hotell för att det ska kännas lugnt och skönt men inte allt för dött. Dock är stället lite lustigt för även om det som sagt finns en del hotell, så lever stället främst på de kryssningsfartyg som kommer hit ibland. De kommer oftast hit på förmiddagen och är här bara ca en halv dag. Då öppnar alla restauranger och barer, försäljare kommer ut och det kryllar av rika amerikaner som åker segway-turer och shottar tequila. Sen åker de iväg och byn blir lugn igen, flera av restaurangerna har inte ens öppet på kvällen.

Vi hade det dock inte helt problemfritt när vi kom hit. Vi hade bokat en liten hydda på stranden i ca 10 dagar. Den såg jättefin ut och de hade fått bra recensioner. När vi kom dit visade det sig dock att den var lite mer spartansk än vi trott, samt väldigt väldigt liten. Den var dessutom redan bebodd av en liten leguan. Bytte hydda och där bodde en kackerlacksfamilj i sängen. Och termiter i väggarna. Vi insåg att vi inte riktigt var så tuffa som vi trodde och efter en natt bad vi om att få avboka resten av dagarna. Det gick förvånansvärt bra. Istället tog vi in på ett hotell och hade extremt mycket tur. Vet inte om ägaren var full när han gav oss priset för två veckor, men nu bor vi i ett tvårums lägenhetshotell med kök och balkong med sjöutsikt, för ca 280kr/dag. Kollar man på nätet kostar det ca 1400kr/dag. Hyddan kostade 350kr/dag. Så det känns bra :)
    Hittills har det varit ganska dåligt väder. Väldigt blåsigt och en del regn. Gör inte så mycket för vi har mest pluggat ändå, men det får gärna bli bättre snart.
    Kram/
    Mats