Ruiner och Cenotes

January 25, 2015 in Mexico ⋅ ⛅ 21 °C

I söndags hyrde vi en bil och åkte på utflykt. Först körde vi inåt landet till en Maya-ruin som heter Coba. Det är en av de äldsta och största ruinerna från Maya-tiden. Staden grundades ca 200 år f.k. Ruinen kändes ganska äkta, dvs de hade inte restaurerat och fixat så mycket utan den såg ut lite som om de nyss hade hittat den och bara städat upp lite. Vi tog en guidad tur och hyrde cyklar och cyklade runt lite då området var ganska stor. Det högsta templet, tillägnat honungsguden, var 42m hög och den fick man klättra upp på vilket jag gjorde.

Efter det åkte vi till en cenote som heter Dos Ojos (Två ögon). En cenote är typ en grotta med vatten i. Det finns ca 7000 cenotes på Yucatan-halvön då området mest består av limestone som tydligen rasar ihop ibland. Alla dessa cenotes är sammanbundna med varandra vi grundvattnet på något sätt. I vilket fall är de väldigt populära att dyka och snorkla i då vattnet är superklart. Där solen lyste in kunde man se märkliga klippformationer på botten och ibland såg man dykare med ficklampor ett 20-tal meter ner. Några fiskar fanns där också men ganska små. Fladdermöss såg vi också.
    Slutligen åkte vi och tittade på en annan cenote som var helt öppen, lite mer som en lagun, men samma superklara vatten. Jättefint. Tyvärr blev bilderna från cenoterna inte så bra pga mörker.
    Kul dag!
    /Mats