Joined October 2014 Message

Estancia San Pablo

November 30, 2014 in Argentina ⋅ ⛅ 25 °C

Vi åkte ut till en Estancia för att fira min födelsedag. En Estancia är typ en boskapsfarm som drivs av Gauchos (Argentinska Cowboys). Just denna låg väldigt fint i en dal i nedre delarna av anderna. Ca 1800 möh. Resan dit tog drygt två och en halv timme i en fyrhjulsdriven pickup körd av en ung fransman som inte riktigt hade koll på vägen. Vägen dit löpte genom vingårdar, en boliviansk marknad och ut på småvägar långt från civilisationen. Vädret hade blivit kallare dagen innan vi åkte och bergstopparna var snötäckta. Otroligt vackert. Väl ute på estancian möttes vi av gårdens tre hundar: Stickan, Sten och Danger. Stickan och Sten hette egentligen inte så men de hade en överenskommelse att den ena hunden ville att man skulle kasta pinnar och den andra föredrog stenar. Den tredje hunden var en supersöt valp som de hittat vid vägkanten.

Första dagen gick vi en promenad med hundarna och gick sen och lade oss ganska tidigt iom att det var ganska kallt.
    Amdra dagen var min födelsedag och den firade vi med en ridtur i bergen. Ingen av oss hade ridit förut men hästarna var väldigt snälla och följsamma så det var inga större problem. Vi red uppe på en bergsrygg med stundtals ganska branta stup längs sidorna. Utsikten var helt fantastisk och i omgivningarna strövade boskap och vildhästar omkring.

Efter några timmar kom vi fram till en liten rastplats vid en fors där vår guide ordnade en asado (grillat kött och vin) åt oss och det andra paret som var med. Därefter red vi hem genom dalen och åt en middag som kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna. Det blev dessutom strömavbrott på kvällen som varade ända tills vi åkte därifrån dagen efter. Varmvatten fanns det inte överdrivet mycket av heller. Men Christine bjöd på champagne och det var gott! På det hela taget en fantastisk och minnesvärd födelsedag :)

Sightseeing i Anderna

November 29, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 20 °C

I fredags tog vi en tur uppe i Anderna. Vi åkte minibuss på slingriga bergsvägar med fantastiska vyer. Bergen här växlar mellan massa olika färger pga olika bergarter och mineraler. Det ser superhäftigt ut. Som högst var vi uppe på 3200m höjd och där känner man av luften är tunn. Man blir andfådd av minsta lilla backe och Christine fick lite ont i huvudet och kände sig yr. Kallt var det också.
    Vi besökte bl.a Puente del Inca som är en naturlig bro skapad av mineraler och avlagringar från varma källor. Ruinerna är dock inte från en Inca stad utan från ett gammalt hotell som förstördes av en lavin i början av 1900-talet.
    Vi stannade även till vid en skidanläggning där man kunde ta liften upp en bit för att få lite bättre utsikt. Guiden berättade att för 50 år sen brukade det vara ca 4m snö där på vintrarna, men att det nu för tiden endast var ca 1m och i vintras hade skidanläggningen inte varit öppen alls. Skrämmande.
    Den snöiga toppen på en av bilderna är berget Aconcagua som är Andernas och södra halvklotets högsta bergstopp på 6961m.

Vi kommer se mer av Anderna. I morgon lämnar vi Mendoza och åker till en estancia (typ boskapsfarm) ca 2h bilresa härifrån. Den ligger på 1800m höjd och där kommer vi vara i två dagar och fira min födelsedag. Sen åker vi buss genom Anderna till Santiago, Chile. Där bor vi en natt och sen flyger vi till La Paz, Bolivia. Det finns inget internet på estancian så vi kommer inte kunna höra av oss på ett tag.

Glad 1a advent allihopa!

Mendoza

November 28, 2014 in Argentina ⋅ ⛅ 26 °C

Nu har vi varit i Mendoza i snart en vecka. Mendoza är Argentinas fjärde största stad med drygt en miljon invånare om man räknar med förorterna. Stadskärnan har bara drygt 100.000 invånare så det känns som en ganska liten stad. Stadskärnan är väldigt symmetrisk och platt och alla gator ser likadana ut, det är därför jag tycker den är lite tråkig. Men det är träd längs nästan alla gator vilket är fint. Mendoza är Argentinas största vindistrikt med 70% av landets vinproduktion, men största inkomstkällan är faktiskt olja, inte olivolja utan riktig olja.
    Det är ganska skön stämning i stan, väldigt avslappnat. Dock är det som vanligt lite svårt att få tag på vettig mat som inte är för dyrt, men vi har lagat ganska mycket egen mat på hostelet. Hostelet är f.ö. ganska sunkigt och högljutt, men socialt och trevlig personal.
    Det finns en park som heter San Martins park som vi spatserade runt i i torsdags. Den är fin. Trådbussar har dom också.

fler vinbilder

November 26, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 25 °C

Äntligen cykel-vin turen!

November 26, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 25 °C

Den främsta anledningen till att vi åkte till Mendoza var för att det skulle vara otroligt vackert att cykla runt bland vingårdarna här. Så igår gav vi upp plugget för dagen och gav oss ut och cyklade.

Det finaste distriktet skulle vara söder om Mendoza, vi tog en taxi dit då taxis här är väldigt billigt och vi var lite sent ute. Efter ett tag ser vi på vår iphone gps(otroligt tacksam för tekniken i dessa stunder!) att han kört förbi stället där vi skulle hyra cykel för länge sen. Vi tänker att han vet nog vad han håller på med och väntar en stund till. Men han fortsätter bara på motorvägen söderut! Vid det här tillfället är vi både arga och irriterade då vi sagt åt honom att svänga av och stanna flera gånger men han bara fortsatt så vi skriker och viftar och tillslut får vi honom att vända. Vi får guida honom tillbaks och dit vi ska, det blev betydligt mycket dyrare och tog mycket längre tid än vi räknat med. När vi kommer fram till uthyrningen är jag så arg och irriterad att jag får sätta mig ner ett tag haha:) Vi har fått lära oss att de inte kan erkänna när de har fel här (vilket är väldigt irriterande), den där taxichaffören skulle kört hur långt som helst utan att han inte har någon aning om vart stället vi ska till är.

Vi var på totalt 3 vinprovningar (varav 1 vingård) och en delikatessprovning. Den första hade ekologiskt vin, det var vår favorit, otroligt goda viner och ägaren var så passionerad och kunnig! Det andra stället var vingården. Det låg så himla fint vid foten av ett berg. Guiden där lärde oss en del om hur man såg skillnad på bra och dåligt vin, vilket jag inte visste, det var roligt. Det sista stället var ett ställe som gjorde kola (vilket är väldigt populärt i Argentina), likör och choklad.

Det var väldigt mysigt och fint att cykla mellan ställena. Alla vägar var kantade av massa träd, kändes som man cyklade i tunnlar nästan, så såg man bergen i bakgrunden. Vi träffade så mycket härliga människor, det var en himla bra dag!
    /Christine

Framme i Mendoza

November 23, 2014 in Argentina ⋅ 🌙 26 °C

15 timmar buss var ok. Stan verkar lite tråkig men det finns mycket kul häromkring som vingårdar, anderna, vilda hästar mm. Har just haft grillning på hostelet med några tyskar. Det var trevligt. Kommer lite bilder sen.

Sista dagen i Buenos Aires

November 21, 2014 in Argentina ⋅ ⛅ 15 °C

Imorn kväll tar vi nattbussen till Mendoza. Det tar ett litet tag, 15 timmar, men vi hoppas att vi inte märker av det så mycket utan mest kan sova.
    Nu känns det skönt att komma vidare (vi är lite trötta på lägenheten, har dödat 3 kackerlackor sen vi kom hit och städningen är det lite sisådär med). Men vi har verkligen gillat Buenos Aires. Staden är så färgstark på nått sätt. Och det finns så många olika stadsdelar som är helt olika varandra. Det känns inte riktigt som en storstad, det känns som man går från by till by i kvarteren. Vi bor i stadsdelen San Telmo. Det är den gamla delen. Ser lite ut som en gammal italiensk stad. Den är väldigt charmig. Alla restauranger och cafeer har så fin inredning, det är rustikt, gammalt, och massa tavlor och flaskor längs väggarna.
    Vi har hittat ett stammishak där vi kommit undan med billig lunch - empanadas. Som ser ut som och smakar som piroger, kostar ca 8kr styck. Vi har ätit kött på restaurang några gånger, tyvärr är inte köttet lika gott som vi föreställde oss. Man ser ofta folk går och bära på en termos och en kopp/vas med någon form av järnaktigt sugrör. Det är te de dricker, mate, vi ska försöka hinna med och smaka på det imorn:) Någonting väldigt bra är att vi inte haft ont i magen en enda gång sen vi kom hit - det är himla skönt tycker vi - hoppas det fortsätter så!
    Vi ses i Mendoza på Söndag! Kram Christine

Kulturpoäng

November 16, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 25 °C

I söndags turistade vi vidare. Inledde ofrivilligt med ca 2 timmar frukost, de är inte alltid så snabba i vändningarna här. Sen kollade vi lite på en marknad som dom har på söndagar här. Därefter gick vi till La Boca som är en gammal stadsdel i närheten av hamnen. Här är husen väldigt färgglada. Lite turistigt område men väldigt fint. Det dansas lite tango på gatorna också.

Efter det åkte vi till Ricoletta och kollade på en superkonstig show. Det var en blandning av sång, dans och teater. Folk springer på väggarna, simmar i en bassäng i taket med genomskinlig botten, och går och dansar på en slags luftbubbla som man blir insvept i. Sjukt intensivt och det känns lite som man knarkat efteråt, men väldigt häftigt. Googla på Fuerza Bruta så finns det lite filmer och bilder.

Sightseeing

November 15, 2014 in Argentina ⋅ ☀️ 29 °C

I Lördags åkte vi till stadsdelen Palermo och strosade runt. Vi hittade en liten mysig marknad. Vi besökte även en kyrkogård(med gravar i form av hus där kistorna låg). På den kyrkogården ligger Evita begravd. På kvällen hade vi en tangolektion och sen prövade vi på Buenos Aires uteliv. Vid 6 på morgonen gick vi hemåt - så tydligen har de ett väldigt bra sånnt:)
    I Fredags kväll träffade vi även Mats gamla vän Juanfe, och hans flickvän, som han känner från tiden i USA. Otroligt trevliga och roligt att träffa några riktiga Argentinare som bor här och kan berätta om hur det är!
    /Christine