San Francisco

October 19, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 20 °C

Vi började bila mot San Francisco i "lagom" tid för att lämna tillbaka hyrbilen. Klockan tio och inte en minut senare hade vi fått instruktioner att vara där (annars skulle vi få betala en avgift). Trots alla nio dagar på Kaliforniens vägar så lyckades vi även denna gång missberäkna den korta sträckan in till San Francisco. Vi fastnade i bilköer, tullar och fler bilköer och klockan bara tickade. Prick klockan tio rullade vi dock in på uthyrningscentret. Phew! Efter att ha hittat till hostlet tog vi en promenad till fishermens wharf och gick längs stranden och ut på en pir för att se solnedgången över Golden gate.

Dagen efter var det uppgång redan klockan sex för att gå mot hamnen igen och ställa sig i biljettkö till Alcatraz. Den här dagen var det inte så lång kö och vi fick plats på den tidiga turen klockan nio. På ön vandrade vi först runt och kollade på naturen och fann två supersöta och orädda små kolibris. Vid första tanke kanske man inte tänker på vacker natur när man tänker på Alcatraz men ön är faktiskt en del av ett stort narurreservat. Sen gick vi en så kallad "audio tour" (man har en ljudspelare och hörlurar) i fängelsebyggnaden. Det är föredetta fångar och vakter som berättar om livet på Alcatraz. Från början var Alcatraz ett fort som skulle skydda San Francisco bukten, sen ett militärfängelse och sen ett vanligt fängelse för federala fångar. Efter att Alcatraz lades ned 1963 blev ön övergiven mark som en grupp indianer ockuperade i 18 månader. Tanken var att jämna Alcatraz till marken och bygga annat på ön. Vi kunde se budskap och texter på väggar m.m. som indianerna hade skrivit. De lämnade dock ön pga att levnadsvillkoren var rätt svåra och USA gjorde istället fängelset till ett naturreservat och museum. Vi fick lära oss om det dagliga livet i fängelset både för fångar och vakter, om de olika rymningsförsöken och till sist fick vi lyssna när de stängde och öppnade de tunga celldörrarna.

När vi kommit tillbaka till fastlandet hyrde vi en tandemcykel. Mycket svårare än vad vi hade tänkt och det krävdes mycket samarbete och tålamod! Vi cyklade över den mäktiga Golden gate och sedan till staden Sansolito på andra sidan. Därifrån (med en obligatorisk glass i handen) cyklade vi till en skog med Redwood-träd. Redan här var vi riktigt trötta i benen och vi skulle "bara" cykla till hamnen i Tiburon för att ta färjan tillbaka till San Francisco. Det visade sig vara superlångt och det tog en hel timme att ta sig dit. Vi båda gick in i nån sorts andra andning och samarbetet var på topp! Allt som allt cyklade vi tre mil tillsammans på denna tandemcykel. Heldagen avslutades med att vi åkte de kända San Francisco spårvagnarna hem till hostlet.

Sista heldagen i USA firades med en collegematch i Berkeley mellan California Bears och Oregon Ducks. Vi passade även på att byta boende till ett bättre läge för att enkelt kunna ta oss kollektivt både till matchen och till flygplatsen. Vi hamnade i det lilla samhället Union city. Där köpte vi en ny mobil till Fredrik (eftersom hans gick sönder på nfl-matchen) och sen åkte vi mot Berkeley. På matchen blev vi riktiga hardcore Bears fans och vi klappade, stod upp och highfivade sällskapen bredvid när de gjorde poäng. Matchen blev dessutom en riktig rysare när det med tre minuter kvar stod 42-42. Att tillägga är att Bears förlorat mot Oregon de senaste sju gångerna, vilket gjorde det extra roligt när de vann på förlängning!

Vi startade dagen med en ordentlig hotellfrukost och tog oss sedan kollektivt till flygplatsen. Allt gick smärtfritt och flygturen var faktiskt rätt bekväm trots att den var hela 12 timmar. Det blev en ordentlig tidomställning när vi kom fram till Beijing eftersom att vi gick från att vara nio timmar efter svensk tid till att nu vara se timmar före, det vill säga en total skillnad på 15 timmar. Inte konstigt att vi har lite jetlag!