Hoi An

December 13, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

Hoi An mötte oss med efterlängtat solsken. Vi slängde in sakerna på hostlet, hyrde cyklar och tog oss till stranden i rekordfart. Fin väg dit omgivet av vattendränkta fält och kor och det kändes som en varm sommardag på en landsväg i Sverige. Att bada och sola var gudomligt skönt och vi var fyllda med ny energi efter några timmar i solen. På kvällen åt vi middag med vår svenska rumskompis Dennis. Han var med om en mc-olycka för två veckor sedan och har varit näst intill sängliggandes sedan dess. Då det har regnat här också under två dagar så har vi tagit det lugnt och pratat om allt mellan himmel och jord.

M och Dennis gick igår en promenad i stadens gamla kvarter som F & M utforskat några dagar tidigare (medan Fredrik var kvar och läste den rysligt spännande boken Inferno). Kvarteret har många söta hus med caféer och butiker med lyktor som hänger från taken och träden. Vi provade två typer av kakor som de säljer på gatan och som ska vara specialiteter för Hoi An. En såg ut som en potatisbulle men var gjord på bönor, kokosnöt och sötpotatis och den andra hette "Mango-cake" men vi kunde dock inte detektera någon mangosmak. Kakan hade en kärna av krossade jordnötter blandat med socker och utanpå en risdeg. Spännande konsistens och god smak :)

Idag åker vi alla tre till staden Danang. Först ska vi äta en riktig god burgare på ett ställe som heter Burger Bros och sen ta oss till flygplatsen. Vi flyger till Ho Chi Minh medan Dennis ska till Hanoi för att möta upp sina vänner och fortsätta sin resa :)