Varmt väder, varmare omständigheter

January 8, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 29 °C

Tillbaka på fastlandet!
    Vi välkomnades till hostlet "FootPrints" som ligger på Otres 2. Ja det finns alltså flera Otres.. Otres 1 ligger cirka två kilometer norr om Otres 2 om man går längs stranden. Otres Village ligger mitt emellan dem men en bit upp från stranden. Otres 2 är det minsta av dem och består av ett tiotal restauranger/hotell/hostel och mellan dem finns den enda vägen i hela byn. Vårt rum hade inga heltäckande väggar utan vi fick nöja oss med fläktar och myggnät vid sängarna. I det gemensamma rummet fanns tv och soffor och det spelandes filmer oavbrutet under hela dagarna. Väldigt mysigt om man varit ute en hel dag :)

Nyårsfirandet startades på eftermiddagen med att måla oss med ultraviolett färg. Fredrik trodde att någon hade glömt sin färg på ett bord så han lånade lite, men strax efteråt visade det sig tillhöra en professionell kroppsmålare. Hon hjälpte så snällt Fredrik att fortsätta sin målning och tillslut var han täckt både i färg och glitter och han passade perfekt in i kvällens firande. När klockan slog tolv stod vi alla på stranden och kollade på fyrverkerier och tände tomtebloss. Därefter var det dags för en tuktuk-resa ut i djungeln där en fest med namn "Kerfuffle" var igång. Vi möttes av ett område som såg ut som ett nöjesfält. Först fick vi gå ned i en grop med brinnande bilar på varsin sida för att komma upp på andra sidan. Där fanns både parisehjul och karusell som vi kunde åka. Dj'n stod i en kraschad lastbil och ovanför honom åkte en miniberg-och dalbana. Svårt att förklara men det var minst sagt en märklig syn! Festen höll på ända till kl 10 på morgonen dagen efter, men vi nöjde oss med att vara tillbaka på FootPrints lagom till kl 5 :)

På nyårsdagen firade vi vår 6årsdag med en trerätters middag på restaurangen Otres Sailing Club. Resterande vecka gick sedan i avslappningens tecken då vi varvade sol, bad och filmtittande med promenader och träningspass på stranden. Lugnet avbröts dock mitt i veckan av en smäll och en brand bröt ut cirka hundra meter från vårt hostel. Snabbt kom vi på fötter och sprang till platsen för att undersöka och såg till vår förskräckelse ett helt övertänt hus och ett annat delvis brinnande hus. Med tanke på att byn nästan endast består av trähus med palmbladstak och att det dessutom blåste ganska rejält den dagen vilket är optimalt för en spridande brand så blev det snabba puckar tillbaka till vårt hostel för att packa ihop våra saker och ställa dem längre bort på stranden. Medan Magda stod och vaktade våra värdesaker på stranden sprang Fredrik tillbaka till branden för att hjälpa till genom att springa in i hus och rädda folks tillhörigheter. När han hörde sirener sprang han ut på gatan. Det tog ett tag innan den Kambodjanska brandkåren kom dit och det verkade som att det inte fanns något direkt protokoll på hur släckningen skulle gå till. Det verkade som att de aldrig hade släckt en brand förut. Det fanns brandbilar, chaufförer och ledare, men inga faktiska brandmän, så det var modiga volontärer ur lokalbefolkningen och turister som fick springa in och runt brinnande hus med vattenslangen. Första brandbilen som kom gjorde misstaget att stanna för långt bort från branden och blockerade den lilla smala vägen för de andra brandbilarna. Dessutom när slangen hade kopplats och det var dags att släcka så brast slangen pga. felkoppling. Kaos, fastkörda och blockerade brandbilar förlångsammade släckandet, men efter mycket om och men så hade branden släckts. Resultatet - två helt nedbrända ägor (faktiskt de två största tomterna med mest hus i byn, varav en var den restaurang där vi ätit vår årsdagsmiddag) och en tredje som blev gravt påverkad. Tack och lov kunde det blivit mycket värre och endast ca 1/10 av byn brann upp och ingen skadades.

Dagen efter hjälpte vi till att rensa på den tomt där restaurangen vi ätit på några dagar tidigare hade stått. Kambodjanerna visade stor tacksamhet genom att bjuda på mat och dricka. Ryktet i byn var att branden kan ha varit anlagd, därav avspärrningarna, men vi kunde inte se några poliser på plats. Vi blev dock chockade över hur de flesta turisterna i byn fortsatte sin semester som att inget hade hänt medan andra var förtvivlade över de värdesaker som de förlorat dagen innan.

Näst sista kvällen firades på Otres Market, vilket är en kombinerad mat- hantverk- och musikmarknad. Kvällen efter var det dags för en 13 timmars nattbuss till Siem Reap.