Fem dagar i vackra Prag

June 12, 2017 in Czech Republic ⋅ ⛅ 27 °C

Det blev en överraskningsresa till Prag för att fira Fredrik som fyller 25 år den 8e juli. Sen i början på april har det varit tissel och trassel för att hålla resan hemlig och Fredrik visste bara att vi inte skulle vara hemma under dessa dagar och fram tills vi boardade det anslutande flyget i Köpenhamn lyckades jag hålla destinationen hemlig.

När jag frågade runt bland nära och kära för tips om Prag så verkar alla vara förtjusta i staden på ett eller annat sätt i och med den vackra och gamla arkitekturen, den rika öl- och husmanskostkulturen, alla söta parker och kullerstenstorg, den romantiska atmosfären eller bara att den är en optimal promenadstad. Staden var verkligen så fantastisk som alla beskrivit den! Vi lyckades dessutom pricka in strålande sol och 22-27 grader. Full pott!

Vi har under dessa dagar strosat runt bland de vackra byggnaderna, njutit av det vackra vädret i någon av alla parker eller torg, lärt oss om historien och upplevt det tjeckiska köket. Högsta betyg får ölhallen Lokál Dlouhááá. Tänk er en 50 meter lång sal med endast träbord och trästolar/bänkar som möblemang och öl i stora lass. Enligt tjeckisk tradition serveras ny öl så fort det tidigare glaset är uppdrucket utan att man själv behöver beställa. Till ölen åt vi tjeckisk husmanskost, dvs kött, potatis och sås. Enkelt men otroligt gott! Igår hittade vi en gratis stadsvandring med guide som vi passade på att följa med. I två och en halv timme promenerade vi runt staden och fick höra historier och kuriosa om staden. Visste ni till exempel att The Rolling Stones har sponsrat med lamporna som lyser upp Vituskatedralen i Pragborgen? Eller att defenestration, dvs att döda någon genom att kasta ut denne från fönstret, uppfanns i Prag? Så ha det tjeckiska talspråket "don't start a fight while the windows are open" i åtanke om du skulle hamna i dispyt när du besöker staden.

Nu sitter vi snart på flyget hem. Fem dagar i Prag kändes alldeles lagom för denna fina stad. På återseende!