Into el desierto sessions part IV

January 7, 2020 in Chile ⋅ ☀️ 16 °C

Met zonsopgang komen wij aan bij de Geysers del Tatio en gelukkig net voor de met touristen volgeladen bussen. Het is een prachtig zicht om met de opkomende zon al die geisers te zien. De stoom die her en der uit de grond komt, geeft de plek een mysterieuze en rustgevende uitstraling. We zijn erg opgelucht dat we niet echt last hebben van hoogteziekte, aangezien deze geysers vrij hoog liggen (ong. 4300m).

Op de terugweg naar onze uitvalsbasis - hippiestadje San Pedro de Atacama - zien we eindelijk met de zonsopkomst onze omgeving. Hierdoor zien we toevallig weer een grote groep flamingo's. De Atacama woestijn is ontzettend veelzijdig. Je ziet hier veel verschillende landschappen, maar ook zoveel verschillende wilde dieren. We zijn ezels, alpacas, lama's, geiten, schapen en ezels tegengekomen. Het is een andere wereld dan ik gewend ben.

We tanken in San Pedro de Atacama wat bij met een bakje yoghurt met fruit en gepofte quinoa (zo lekker!), koffie en brood (pan) met ham en kaas. Na een korte wandeling door de stad rijden we vervolgens naar een stukje bos bij Tambillo, behorende bij de Reserva Nacional Los Flamencos. Volgens de revieuws op iOverlander wordt dit stukje bos wel eens gebruikt door de locale narcos, waardoor het 's nachts geen geschikte slaapplek is. Overdag ziet het er hier echter redelijk tranquilo uit. Na de tent te hebben uitgeklapt onder een boom, tanken we in dit bos qua energie wat bij.

Na een verfrissende baddersessie in Termas de Puritama (een hotspring in een soort ravijn) en een lekkere pizza in San Pedro de Atacama, gaan Peter en ik onze vierde (/vijfde) en laatste nacht in met de rooftoptent. Ergens jammer dat dit gedeelte van het avontuur is afgelopen, maar we zijn ook wel opgelucht dat we niet meer zijn overgelaten aan de koude woestijnnachten (hoewel de laatste nacht ons erg meeviel:-)).