Australia

An open-ended adventure by Tessa Read more
Currently traveling

Veilig aangekomen

July 31, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Zo, eindelijk wat tijd om mijn eerste update
    op te schrijven! Ik ben nu ongeveer 48 uur in
    Australie en ik heb zeker niet stil gezeten.
    De vlucht ging prima, gelukkig goed door
    de wachtrijen gekomen en niet vertraagd
    dus ok mijn overstap op Singapore
    makkelijk gehaald. Ik had van te voren 2
    meisjes leren kennen die ok op dezelfde
    vlucht zaten van Amsterdam naar Cairns,
    dus we hebben fin samen kunnen wachten
    en een taxi naar het hostel genomen.

In het hostel was ook al een ander meisje die
    dezelfde dag uit Nederland was
    aangekomen, en daar heeft zich er nóg 1
    bijgevoeqd later. We zijn dus nu met 5
    nederlandse meiden. Wel gezellig om
    meteen al mensen te kennen, maar het is
    wel véél nederlands ha.

Het hostel is prima, er is een zwembad waar
    ik nog niet in heb gelegen en een bar waar
    ik nog niet heb gedronken 😬

Cairns is een surfer/strand stadje, alleen.…. Is
    er geen strand. Er is en moddervlatke die
    met eb ongeveer en kilometer doorloopt
    en met vloed 10 cm water heft. Ze hebben
    wel een “lagoon", wat een groot zout water
    zwembad is vlak naast de zee. Maar die is nu
    2 weken dicht voor onderhoud. Heb ik weer!

De eerste dag heb ik vooral dingen gedaan
    als telefoonnr regelen en boodschappen
    don. Vandaag zijn we naar de botanische
    tuin gelopen en daar in de buurt een
    wandeling gemaakt. Er is heeeel veel te zien
    hier in de buurt, waaronder het Great barrier
    Reef en ik denk nu al: aaahh wanneer moet ik dan allemaal zien?! Maar dat komt vast wel goed :D

Cairns 1

August 3, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 26 °C

Ik heb een baan! Samen met een van de
    nederlandse meisjes uit het vliegtuig ga ik in
    de bar van een hotel werken. Het is in
    Chillagoe, een gehuchtje in the middle of
    nowhere ongeveer 3 ur ten westen van
    Cairns (alhoewe 3 ur in australische
    begrippen natuurlik om de hoek is). We
    krijgen gratis inwoning en ok gewoon goed
    betaald. En we mogen hun auto gebruiken
    als we ens ergens heen willen! Het hotel
    wordt gerund door de eigenaar en zijn
    gezin. We beginnen komende maandag, en
    worden opgehaald door de eigenaar. Oja, de
    eigenaar is nederlands. Misschien wilde hij
    daarom graag ons. Het plan is om er 3
    maanden te blijven.

Chillagoe staat zelfs in min lonely planet
    vermeld want ze hebben mooie grotten en
    een spooky verlaten fabriek die je kan
    bezoeken. Het ligt wel in de woestijn dus het
    is er nu al een fine 32 graden. (Maar he,
    droge hitte!)

Verder heb ik niet heel veel spannends
    gedaan de laatste paar dagen, meer dingen
    als bankrekening openen blabla. Lig nu wel
    op een heerlijk tropisch strand dit te typen
    Ik heb de komende dagen heel veel gepland
    dus daar horen jullie later meer over : )
    Voor nu nog maar een paar extra foto's van
    de eerste paar dagen.

Cairns 2

August 9, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 24 °C

Zo, heeele intense week achter de rug. Ik ben nu in Chillagoe, waar ik net mijn 2e shift achter de bar erop heb zitten. Maar laat ik eerst nog even vertellen wat ik allemaal heb gedaan in de paar dagen voordat ik hierheen kwam.
    Ik ben op een 'waterfall tour' geweest, waarmee we met een groepje langs allemaal mooie watervallen (duh) in de buurt van Cairns zijn gegaan. Het was super goed georganiseerd, met zo een jolige tourguide die dan spelletjes ging spelen in de bus en liedjes meezingen. Klinkt stom maar het was heel gezellig. Zijn bij 4 stops geweest, waar we elke keer konden zwemmen. Aan het begin was dat leuk, maar na 2 x weer in je natte bikini in de bus zitten was het wel een beetje koud ha. Maar uiteindelijk wel helemaal waard, om onder een waterval door te zwemmen en van een natuurlijke rock slide te gaan. Ennnn als laatste stop gingen we vogelbekdier spotten! Ze zijn blijkbaar best wel moeilijk te spotten, en maar 2% van australiers hebben er ooit 1 gezien, maar wij zagen er meteen meerdere! Ze zijn veel kleiner dan ik had verwacht, echt super schattig.
    Ik ben ook een nachtje wezen hiken en kamperen op Fitzroy Island, een klein eilandje ongeveer 45 min met de ferry vanaf Cairns. Dat klinkt heel avontuurlijk, maar de camp ground was van het enorme luxe resort dat midden op het eiland staat. Er waren wc's, douches, zelfs sponsjes voor de afwas. En ik mocht gebruik maken van hun faciliteiten zoals het zwembad, wat ik de 2e middag ook lekker heb gedaan. Het eiland zelf is wel echt super mooi. Het is echt een tropisch paradijs. Ik heb daar ook nog gesnorkeld en toen zelfs een schilpad gezien. Oooh en we zagen ook walvissen en dolfijnen op de ferry erheen!
    En misschien wel het bijzonderste: op zondag ben ik gaan duiken op het Great Barrier Reef. Dus met zuurstoftank en all. De eerste duik was wel heel spannend, en tegen de tijd dat ik eindelijk een beetje het gevoel had dat ik het ademenen enzo doorhad was het alweer afgelopen. En je moest de hele tijd arm in arm gelinkt met de instructeur en de andere duikers. Maar toen kon je voor heel goedkoop een 2e duik doen en daarbij mocht je wel zelf zwemmen dus dat heb ik toen gedaan en dat was echt een super goed idee. Zijn tussen het reef doorgezwommen, op de zeebodem gaan zitten en zelfs allemaal dingen aangeraakt, die allemaal heel anders voelen dan je zou verwachten. En het GBR ziet er echt net zo uit zoals je op de plaatjes ziet!! Heeele vette ervaring.

Chillagoe

August 10, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

En dan nu een update over m'n nieuwe baan! Het is nu woensdag, en ik ben sinds maandag in Chillagoe. De eigenaar/mijn nieuwe baas is ons maandag komen ophalen vanuit Cairns, want er gaat nagenoeg geen ov hierheen (1x per week een bus naar de stad een uur van Cairns). Het stadje is echt mini. Het is echt de ultieme outback. Er is 1 general store, 1 politieman en 1 pub (wij).
    Ik had gister mijn eerste shift, een sluitdienst. Van te voren zeiden ze dat ze dicht gaan wanneer de laatste klanten weg zijn en dat is meestal rond 9 uur. Nou had ik een geluk dat het gister meteen tot half 12 door ging! De klanten hier zijn echt wat je verwacht van de outback. Vooral miners en locals. Ze komen om half 6 binnen en stoppen niet meer met drinken. Sommigen drinken echt meer dan 12 drankjes per avond. Gekkehuis. Vandaag werkte ik overdag en toen ging het er gelukkig iets minder hard aan toe, dan komen er ook iets meer toeristen langs. Maar alsnog wordt er veeeeeel gezopen.
    Ze zijn vaak amper verstaanbaar door hun accent en dan hebben ze ook nog allemaal random bijnamen voor drank en formaten. Ze drinken hier 'scooners', dat is een formaat kleiner dan een pint. En het normale biermerk is Great Northern Classic of Crisp. Maar omdat er een witte of zwarte vis op de fles staat noemen ze die ook wel White Fish of Black Fish. En flesjes noemen ze vaak 'stubbies'. Dus dan komt er iemand en die bestelt a stubbie of black fish, en dan moet je even heeeel lang denken wat ie nou bedoelt haha. Iedereen is wel super aardig en verwelkomend. Zij vinden het natuurlijk ook allemaal spannend om eens nieuwe gezichten te zien.
    We werken in principe 6 dagen met afwisseld dagdienst en avonddienst, en we hebben dezelfde dag vrij. Ik heb verder nog niet echt de omgeving verkend, maar maandag gaan we naar de grotten hier, die blijkbaar heel mooi zijn.
    Er komen waarschijnlijk de komende paar maanden wat minder updates omdat ik niet veel spannends doe, maar hopelijk heb ik soms nog wel wat leuks met jullie te delen :)

Outback life

August 21, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

Alweer 2 weken in Chillagoe! Alhoewel, 'alweer', het voelt alsof ik er al een maand zit ha. Ik ben ondertussen al helemaal gesetteld en in m'n werkroutine. Het is wel vooral werken hier, want ik werk dus 6 dagen per week, en er is verder weinig te doen. Als ik avonddienst heb probeer ik wel altijd wat in de middag te doen om er even uit te zijn, maar met de dagdienst is het tegen de tijd dat je klaar bent donker en dan kan je niks meer buiten doen want het is donker donker.

Ik heb de paar bezienswaardigheden in de buurt bezocht, en ga ook vaak naar de swimming hole. Zoals je op de foto's kan zien is die wel echt prachtig, zit er dus graag. Er zitten blijkbaar wel 'freshies', zoetwater krokodillen, maar die zijn vriendelijk (niet zoals de 'salties') dus je kan er gewoon zwemmen. Ik ben vandaag bij de Smelters geweest, een verlaten fabriek waar vroeger het materiaal dat ze uit de mijnen haalde werd verwerkt, en waardoor deze regio vroeger heel rijk was (met de nadruk op vroeger).
    Op onze vrije dag hebben we een van de grotten bezocht en zijn we naar Mareeba gereden, de dichstbijzijnde stad met een supermarkt, op 2 uur rijden. Er is daar verder eigenlijk ook weinig te doen dus we hebben alleen wat boodschappen gedaan, maar het was leuk om even een tripje te maken 'en natuurlijk in een linkshandige auto aan de linkerkant te rijden door de outback! Ging allemaal goed gelukkig :D

Verder gaat werk goed. Ondertussen kennen we alle locals al door en door en kan ik hun 'usual' voor ze klaar zetten zodra ze binnen komen. Verder komen er ook vaak toeristen langs die dan meteen ons uitnodigen om bij ze te logeren als we ooit bij ze in de buurt komen, en die allemaal tips geven waar we ECHT heen moeten. En allemaal met de vraag: maar hoe komen jullie nou weer hier terecht?? Haha.

Volgende week is een korte werkweek voor ons want op vrijdag is Hermine (mijn Nederlansde partner in crime hier) jarig dus dan gaan we een nachtje naar Cairns om het daar te vieren. Zin om weer even in de bewoonde wereld te zijn!
    Groetjes uit de outback

Weekendje Cairns

August 26, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

De afgelopen 2 weken in Chillagoe zijn best snel gegaan want we hadden een paar dagen vrij om naar Cairns te gaan en ik heb nog wat andere leuke tripjes gemaakt. We waren vorig weekend dus naar Cains voor Hermine haar verjaardag. We zijn onderweg erheen gestopt bij een hele mooie waterval, Barron Falls, en daarna bij een dorpje daar in de buurt, Kuranda. Dat dorpje ligt in de bergen in het regenwoud, ongeveer 30 minuten rijden van Cairns. Ik had wel gelezen dat het een leuk artistiek dorpje zou zijn, met gallerijtjes enzo, maar tot nu toe vielen dat soort beschrijvingen altijd tegen, dus ik verwachtte er niet veel van. Maar Kuranda was dus echt super leuk, met allemaal grote bomen en planten in de Main street, gekleurde gebouwen en mooie Aboriginal decoraties op de muren. En een heeeeele schattige 'markt': allemaal kleine stalletjes waar ze sieraden en tie-die shirts etc verkochten met kruip door sluipdoor straatjes en trappetjes, en dat allemaal midden in het regenwoud. Er was zelfs een minigolf baan! Hele leuke verrassing.
    In Cairns was het Cairns Festival gaande, dus langs de Esplanade waren er allemaal kunst- en lichtinstallaties die te maken hadden met het GBR, en er was een podium met livemuziek. We zijn op vrijdag lekker uiteten geweest en 'savonds gaan dansen in Gilligans, de bekenste club in Cairns. Op zaterdag zijn we naar de Crystal Cascades gereden, een mooie waterval waar je ook kon zwemmen, en savonds bij het vuurwerk van het festival wezen kijken en bij een hele leuke band bij het podium staan dansen. De volgende dag moesten we weer heel vroeg op om op tijd terug te zijn voor werk. Eventjes 3 uur rijden ha. Gelukkig had ik die dag avonddienst dus kon ik nog even een uiltje knappen voor dat ik weer moest. We hadden allebei helemaal geen zin om weer terug te gaan, want het was zo fijn om weer tussen de mensen te zijn en gewoon leuke dingen te doen. Maar ja werk riep weer!

Kamperen

September 2, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 24 °C

Vanwege ons Cairns tripje had ik deze week mijn vrije dag apart, dus ik heb die kans genomen om te gaan hiken en kamperen. Deze hike in Davies Creek NP stond al een tijdje op m'n lijstje dus ik had er heel erg veel zin in. Toevallig heeft een van de rangers die bij ons in de bar komt hiervoor daar gewerkt, dus die had me al wat advies gegeven, voornamelijk: als het bewolkt is dan moet je de hike niet doet want dan heb je geen uitzicht aan de top, en neem alleen het ene pad, want het andere is op deze tijd van het jaar een groot bloedzuiger festijn. Toen ik bij de hike kwam was het natuurlijk bewolkt en regende het een beetje, maar ik had uiteindelijk samen met een vriend uit Cairns afgesproken, en hij wilde de hike wel heel graag doen, dus toen dacht ik waarom niet! En we hebben ook nog eens het pad genomen dat de ranger heeft afgeraden. Nou, dat hebben we wel geweten. Elke keer dat ik naar beneden keek zaten er wel 5 bloedzuigers op m'n schoenen die hun weg naar boven probeerden te maken. Gelukkig had ik een legging aan dus konden ze niet op m'n benen. Dit waren gelukkig wel hele kleine bloedzuigers, meer een soort dunne rupsjes, dus ze waren niet zo eng. Je moest ze gewoon elke keer even weg vegen.
    Ennn je raad het al: toen we boven kwamen was er geen uitzicht want we zaten midden in de wolken. Wel heel jammer, want de foto's die ik had gezien van het uizicht waren wel heel mooi, maar dit was alsnog ook wel heel mooi (op een andere manier). Op de top heb ik ook mijn eerste slang gezien! Een red-bellied black snake, blijkbaar wel gevaarlijk maar zolang je niet op ze staat ofzo zullen ze je niet zo maar aanvallen. Op de weg naar beneden lag erook nog een slangenvel dwars over het pad van minstens 3 meter, wel een beetje creepy.
    Na de wandelijk zijn we naar de Davies Creek Falls geweest, en bovenaan de top gezwommen en de zonsondergang gekeken. Hierna op de camping (die echt super mooi aan het water lag met niemand om je heen) kampvuurtje gemaakt, biertje gedronken en toen lekker naar bed. Want ik moest de volgende dag natuurlijk weer om 6 uur op omdat ik 2.5 uur terug moest rijden om op tijd te zijn voor werk! The things we do for fun..
    Als afsluiter van mijn wildernis avontuur vond ik thuis ook nog een teek op me, maar we hebben 'm goed kunnen verwijderen en je ziet nu niksmeer van de wond dus als het goed is is dat verder prima. EN er kwam nog even een dikke spin uit m'n backpack gekropen die op m'n kamer lag (die voor Australie begrippen natuurlijk helemaal niet zo groot was volgens de baas) dus het waren een paar interessante dagen!

Meer uitjes

September 4, 2022 in Australia ⋅ ☀️ 24 °C

Om mijn verhalen niet te lang te maken maak ik nog maar even een losse blog over een paar andere uitjes die ik heb gedaan (I know, het lijkt alsof ik nu alleen maar op stap ben!)
    We zijn vorige week namelijk ook nog naar Herberton Historical Village geweest, wat eigenlijk een groot openlucht museum is over de hoogtij dagen van de mijnen hier. Herberton is namelijk een van de oudste dorpen in de omgeving en ontstaan door de mijnen en houtindustrie. In de Village waren er echt wel 50 huisjes met allemaal een andere thema, geheel in oude stijl. Er was een school, slager, speelgoedwinkel, oude auto's etc, etc. We hadden er niet zo veel van verwacht (alweer) maar het was echt super leuk en hebben uiteindelijk de hele dag daar doorgebracht!
    Ik heb ergens tussendoor ook nog mijn 2e paar grotten in Chillagoe bezocht, de Trezkinn caves. Ook weer heel mooi om te zien. En hebben we de zonsondergang vanaf de Balancing Rock gekeken. Outback sunsets blijven wel echt fantastisch!
    Verder heb ik nog wat andere foto's van de omgeving toegevoegd :)

Tablelands

September 5, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 22 °C

Onze vrije dag vorige week had weer een druk schema. We zijn eerst naar Innot Hot Springs gereden, wat - je raad het al - hot springs zijn. Het was eigenlijk een vrij onopvallend riviertje onder een brug door, maar als je dichterbij kwam zag je de stoom er vanaf komen. Je moest ook voorzichtig zijn waar je ging zitten, want sommige delen waren echt kokend heet. Na een uurtje bij Innot in de warmte te hebben gedobbert, zijn we naar de Millstream Falls gereden. Hoera, meer watervallen! Eerst de 'normale' Millstream Falls, en naarna naar Little Millstream, wat heel leuk verstopt lag en waar we lekker hebben gezwommen (dat was dan weer heel koud).

We hadden een B&B in Atheron geboekt, zodat we niet weer dezelfde dag naar huis moesten rijden en genoeg tijd hadden om alles te zien. De B&B bleek op een heuvel te liggen met uitzicht over Atherton en de Tablelands, én er was een verwarmd zwembad. Én er was verder helemaal niemand! Dus we hebben eigenlijk de hele avond in dat zwembad gelegen en rosé gedronken terwijl we naar de zonsondergang keken. Was een onverwacht heeeele fijne avond. En dan natuurlijk de volgende dag weer op 6 uur op om op tijd terug te zijn voor werk!

Watervallen (again)

September 13, 2022 in Australia ⋅ ⛅ 33 °C

Ik begin deze post even met een nieuwtje: ik heb namelijk besloten om over 3 weken uit Chillagoe weg te gaan en dus niet de volle 3 maanden regional work hier te doen. Ik heb gewoon te veel zin om weer te reizen en op avontuur te gaan, want dat heb ik eigenlijk nog helemaal niet gedaan sinds ik in Australie ben, ik ben alleen maar aan het werk! (Ja, ik weet dat dit niet zo lijkt als je mijn blogs leest, maar daar schrijf ik natuurlijk alleen maar de bijzondere dingen op). Ook kwa seizoenen komt het zo beter uit, nu ben ik namelijk hopelijk in het zuiden als de zomer begint, en vooral ook weg uit het noorden als de zomer begint. Volgens iedereen wil je hier dan namelijk echt niet zijn, met temperaturen van boven de 40 en een super hoge luchtvochtigheid waardoor het NOG warmer lijkt. Hermine vertrekt volgende week al, dus ik zal het nog 2 weken hier zonder haar moeten doen. De eigenaren snapten het gelukkig wel en namen het prima op. Wanneer ik weg ga heb ik 2 maanden werk gedaan en kan ik dus nog 1 maand ergens anders werken om mijn visum te verlengen. Zo kan ik ook andere plekken ontdekken!

We zijn gister op onze vrije dag weer naar de Tablelands gedaan, aangezien dit gebied het enige op rijafstand is haha. Gelukkig is er veel te ontdekken. We hebben weer eens wat watervallen bezocht! Een was echt in de middle of nowhere met een infinity pool op de top van de waterval waar j e een heel mooi uitzicht had over de vallei. Hoe verder we de gravelroad erheen reden, hoemeer we dachten dat we er niewt zouden komen met onze lage personenauto, maar we hebben het gered!

We zijn dit keer niet ergens blijven slapen, wat we wilden nog een keer samen de zonsondergang zien in Chillagoe. We zijn savonds naar de swimming hole geweest met een paar andere backpackers die hier ook werken, en hebben een kampvuur gemaakt en wat gedronken. Toen de zon onderging kwamen er opeens duizenden vleermuizen boven ons in de lucht zwemmen om water te drinken uit de beek. Dat was echt heel bijzonder. Blijkbaar is dat elke avond, maar wisten wij niks van, maar hebben we toch mooi meegepakt!

Verder zijn we nog naar wat 'self-guided' grotten geweest in de buurt, en ben ik achterop de motor naar de rivier gereden. All good here!