Rio

A 7-day adventure by Maaike Read more
  • 99kilometers

Riooooo!

August 19, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 24 °C

Je weet dat je op het vliegveld van Rio bent aangekomen als je ineens tussen een groep olympische voetballers uit Duitsland loopt. Dat voorspelt veel goeds 😀

Na aankomst namen we de bus naar ons hostel in Ipanema, een van de mooiste wijken van Rio. Onderweg was al te zien dit een stad is van contrasten. Aan de ene kant zie je vervallen gebouwen met graffiti, zwervers en heel veel politie, maar een paar meter verderop ligt vervolgens een op en top chique cruiseschip. Heel vreemd om te zien.

Voor het eerst slapen we in een hostel. We hebben een mega kleine kamer met zes personen. Dat is wel even wennen na al die luxe in onze eerdere hotels! Heb dan ook niet zo goed geslapen en heb ook lichtelijk last van een kater aangezien we na onze cocktails tijdens het avondeten, in het hostel werden verrast met champagne door de directeur van het Finse boksteam. Die hadden kennelijk brons binnengesleept. Heel lekker, maar iets teveel van het goede 🙈

Vandaag gaan we naar het enorme Jesus beeld en vanavond eindelijk naar de finale van atletiek woei!

Olympics!

August 25, 2016 in Brazil ⋅ ⛅ 14 °C

De Olympics zitten er weer op. Het waren drie heel gave dagen!

Vrijdag bezochten we het bekende beeld van Christo Rendentor. Het was nogal een gedoe om er te komen, veel wachten voor kaartjes en bussen, maar het is gelukt! Mega druk natuurlijk door alle sporters en supporters die hierheen wilden. Voor ons in de rij stonden Poolse atleten met blikken bier, en atleten uit Georgie likten elkaar over de wangen. Bijzondere gewoonten 😆. Het beeld en uitzicht over de stad zijn in ieder geval al het wachten waard.

S avonds was het tijd voor atletiek. Met heel veel mensen in de metro, goed op onze spullen letten dus. Maar in de trein hadden we mazzel. In Brazilië hebben ze namelijk speciale wagons voor vrouwen waar mannen serieus uit worden geweerd. Niet slecht 😋. De verkopers spelen er handig op in, want er wordt veel gehandeld in chocolade maar ook in wasknijpers 😆.

Eenmaal in het stadion hadden we mega goede plekken, aan de kant van de start/finish, polsstokhoogspringen en goed zicht op het hamerwerpen. Naast ons zat een Braziliaanse jongen die alles wist van atletiek en ons vertelde over alle in en outs. Heel tof! Tussendoor werden victory ceremonies gehouden, alles bij elkaar had het wel iets weg van The Hunger Games 😆. We zagen Usain Bolt goud winnen met estafette. Heel gaaf en geweldige sfeer in het stadion!

Op zaterdag hebben we een citytour gedaan in het oude centrum. Rio heeft een mooi centrum met een aantal prachtige koloniale gebouwen. De gids vertelde dat deze gebouwen zijn gebaseerd op Parijs en zelfs de duiven komen daar vandaan. Ik vraag me af waarom je duiven zou willen importeren maar goed 🙈. Ze hebben onlangs een trambaan aangelegd, maar omdat nog niemand gewend is aan het geluid rijdt er een toeterende motorrijder voor. Zo blijkt er voor elk probleem een oplossing te zijn :).

'S avonds gingen we naar het Holland Heineken House. Veel Nederlanders, veel Brazilianen en wat verdwaalde figuren uit andere landen. Kennelijk is het HHH bekend om de goede feesten. En het was zeker een goed feest, Guus Meeuwis wist de boel wel te vermaken 🎉 het was mega gezellig!

Zondagochtend moesten we helaas wel heel vroeg op, want we gingen naar de halve finale vanworstelen. Ik had werkelijk geen verstand van worstelen, maar inmiddels toch een beetje en vond het verrassend genoeg nog leuk ook! Daarna hebben we wat geslapen en gingen we weer naar het HHH. Helaas was nu 90% Braziliaans, was er geen Guus Meeuwis, maar uiteindelijk werd het weer (te) gezellig.

Ik had niet gedacht dat ik Rio en de Olympics zo leuk zou vinden, maar Daan en ik hebben al afgesproken om over 4 jaar naar Tokyo te gaan. Kijk er nu al naar uit 😆.