Sommeren er den fineste dagen i året

August 5, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 14 °C

"De zomer is de mooiste dag van het jaar" luidt een Noorse uitdrukking... Er vallen inderdaad wat liters uit de lucht in Vestlandet. We verkenden het "echte" Noorwegen. Diep uitgesneden fjorden, loodrechte bergwanden, watervallen storten zich naar beneden, boederijtjes staan geplakt tegen het verticale landschap en het wolkenspel geeft dit alles een dramatisch tintje.

Het weer en vooral het massatoerisme zorgde ervoor dat we de regio rond Sognefjorden toch wat vluchtiger deden dan op voorhand gedacht. Vier dagen lang zagen we amper een Noor, maar des te meer Fransen, Belgen, Nederlanders en Duitsers. Kleine dorpjes als Urnes, Undredal, Flåm en Gudvangen worden overspoeld door toeristen als wij en er is geen ontkomen aan. Door de ruwe natuur zit iedereen op dezelfde wegen. Parkings langs de weg veranderen 's avond in heuse campings en de smalle wegen (bestempeld als "turistveger") kunnen al dat verkeer eigenlijk niet aan. We vragen ons meer en meer af hoe lang de Noren deze situaties nog zullen pikken. Wij sprongen dan ook met tentje en al in ons bootje en brachten een nacht door aan de Nærøyfjord tussen de schapen. Hèhè.