• Day 10

Fjords in Milford Sounds

May 9, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Today was another amazing day where we visited another one of the sounds (technically they are fjords but they were misnamed sounds hundreds of years ago so it was just left at that). Today Milford Sounds, the most famous of all was on the list. It was quite a drive from Te Anau to Milford, which lead us through beautiful scenery from flat to very mountainous lands and even through a man-made 1,2km long tunnel which is very old and used to not even have any lights in side. We met some Kia's -also known as the clowns of New Zealand- which we very interested in us and the car (they like to pick at things) on the way.

The cruise was again absolutely amazing, going past waterfalls of hundreds of metres high, which are directly fed with glacier or mountain water as well as seeing more seals and beautiful sights. The weather was again amazing, starting the trip in high clouds which make for quite a dramatic scene and evolving to a more blue sky for beautiful photo's.

After the cruise we spent some time in the rainforest nearby looking at all the plants and fungi. It is so interesting to see a forest with moss and other foliage on trees everywhere, it makes for an incredibly varied scenery. We left Aaron's parents around 3pm to drive towards Lake Marian where we had planned a hike up the mountain to the lake which is at an elevation of 695m which is fed by purely glacier water. At the start of the hike we went past the river starting from the lake which was a bright blue and almost cyan colour because of the glacier water. The hike was on rough terrain and we got to the lake about an hour before sunset. The views were absolutely stunning, a combination of the reflection of the afternoon sun with a light drizzle, it really took our breath away. We left a bit too late so by the time we were halfway down we needed a bit of support from the torches on our phone but we made it down safely and then drove back to Te Anau.

Vandaag was weer een geweldige dag waarop we nog een van de sounds (sunds) hebben bezocht (technisch gezien zijn het fjorden, maar die waren honderden jaren geleden verkeerd benoemd, dus daar bleef het bij). Vandaag stond Milford Sounds, de beroemdste van allemaal, op de lijst. Het was een behoorlijke rit van Te Anau naar Milford, die ons door prachtige landschappen leidde van vlak tot zeer bergachtig land en zelfs door een kunstmatige 1,2 km lange tunnel die erg oud is en waar vroeger zelfs geen lichten waren. Onderweg kwamen we een aantal Kia's -ook wel bekend als de clowns van Nieuw-Zeeland- tegen die ons en de auto (ze pikken graag dingen) erg interessant vonden.

De cruise was weer absoluut geweldig, langs watervallen van honderden meters hoog, die direct worden gevoed met gletsjer- of bergwater en ook om meer zeehonden en prachtige bezienswaardigheden te zien. Het weer was ons opnieuw gunstig gezind, de trip begon in hoge wolken die voor een behoorlijk dramatisch tafereel zorgen en evolueerde naar een meer blauwe lucht voor prachtige foto's.

Na de cruise hebben we wat tijd doorgebracht in het regenwoud in de buurt, kijkend naar alle planten en schimmels. Het is zo interessant om overal een bos met mos en ander gebladerte aan bomen te zien, het zorgt voor een ongelooflijk gevarieerd landschap. We verlieten Aaron's ouders rond 3 uur 's middags om richting Lake Marian te rijden, waar we een wandeling op de berg hadden gepland naar het meer dat op een hoogte van 695 meter ligt en wordt gevoed door puur gletsjerwater. Aan het begin van de wandeling gingen we langs de rivier die begon bij het meer dat door het gletsjerwater helderblauw en bijna cyaankleurig was. De wandeling was over ruw terrein en we kwamen ongeveer een uur voor zonsondergang bij het meer aan. De uitzichten waren absoluut adembenemend, een combinatie van de reflectie van de middagzon met een lichte motregen, het was echt adembenemend. We vertrokken iets te laat, dus tegen de tijd dat we halverwege waren hadden we wat steun van de fakkels op onze telefoon nodig, maar we kwamen veilig beneden en reden toen terug naar Te Anau.