• Day 2

Plytká Tisza

October 12, 2018 in Hungary ⋅ 🌙 16 °C

Ranný štart je veda. V plytčine sa naštartovať nedá, takže zopár minút veslujem von z plytčiny. Potom naštartujem a kým sa motor dobrých 5 minút zohrieva mňa už neovládateľného unáša rieka a počas toho samozrejme stále veslujem, lebo to má tendenciu zas ma vtiahnuť do plytčiny. Kvalitná zahrievacia rozcvička.

V rannom opare míňam prítok Kraszna a trápim sa keďže sa mi x krát za celý deň stane, že maximálna hĺbka kdekoľvek v celej šírke toku je medzi 0,5 až 1m a nájsť, kde ten meter je, nie je vôbec sranda. Výsledkom je krásne opieskovaná vrtuľa (t.j. piesok vyšmirgľoval farbu) a to každú chvíľu vyklápam motor. Keby nebolo všade pieskové dno, tak by som odvahu chodiť v 40cm vode na motor nemal... Na druhej strane je to samá krásna piesková pláž.

Takto sa trápim doslovne celý deň. Behom zopár metrov krásne hĺbky medzi 7 a 10m a o chvíľu už sledujem dno.

Postupne prechádzam do časti, kde je pravý breh Ukrajinský a ak za hranicu berieme stred rieky, tak som v Ukrajine takmer stále.

Podarí sa mi nenápadne prejsť popod hraničný most (UA-HU) plný kamiónov a popri maďarskej vodnej hraničnej kontrole (ktorá vraj zastavuje väčšinu lodí kvôli kontrole dokladov).

Po chvíli už sledujem ako mi rieku križuje nejaký vypasený bobor. Pekne vypasený. Po prihlížení som zhodnotil, že to bol skôr diviak :)

Málokto si asi uvedomuje, že druhá najdlhšia rieka pretekajúca Slovenskom nie je ani Váh ani Hron, ale Tisa i keď Slovenskom preteká len biednych 5km, jedná sa v skutočnosti o najväčší a najdlhší prítok Dunaja o dĺžke až 965km.

No a tých 5 slovenských kilometrov som si musel užiť!
    Takže som sa vylodil na jednej z dvoch slovenských pieskových pláží, trošku oddýchol, porobil nejaké fotky, až kým ma nezbalili policajti.

Teda v skutočnosti len kontrola dokladov, ešte mi ďakovali, že som zastal na pláži, nakoľko nad plážou už mali prichystaný Land Rover aj s lodičkou, ktorú by museli vložiť do vody a povinne ma naháňať.
    Na Ukrajinsko-Slovensko-Maďarskej Schengenskej Tisza hranici sú totiž 3 kamery a každý kto tadiaľ prejde vraj musí byť zadokumentovaný aj keď ja v skutočnosti prechádzam len z Maďarska na Slovensko. Nikto však nevie, či som cestou nepristál na Ukrajine a nemám plné podpalubie cigariet.
    Škoda, že ma poriadne neskontrolovali mám ho totiž prepchaté benzínom (aj keď drahým slovenským).

Večer kotvím na pláži pri dedinke Révléanyvár (uplávaných 77km) a rozoberám hydrofoily z nohy motora.
    Jednak to ide maximum "až" 13kmh, takže mi asi veľmi nepomáhajú a jednak pri tom polosklze okolo motora vznikajú nejaké divné vodné prúdy a celý zadok lode pri vyšších rýchlostiach je akýsi nestabilný.
    Zajtra budem testovať, ako to ide bez nich. Aktuálna spotreba príjemných 15l na 100km pri priemernej rýchlosti 8kmh. Takže podľa mojich výpočtov mám dosť benzínu až do Dunaja...

Nestretol som zatiaľ žiadnu loď okrem zopár rybárov. Jeden sa mi po maďarsky snažil vysvetliť, že pozor plytká voda. Som mu ukázal, že mám sonar a len mu pochvalne klesla sánka, že akéto superplavidlo stretol...

P.s. v krátkej slovenskej časti je parádny vchod do vody (asi kvôli tým policajtom), na celom dnešnom úseku bol jediný