• Day 8

Bezďákom v Budapešti

October 18, 2018 in Hungary ⋅ ☁️ 18 °C

Kancelária prístavu je v obrovskej lodi, ktorá je na brehu a zo zadného mostíka je výhľad na celý prístav. Dnu sú kancelárie kajuty o rozmere max. 2x2x2m (áno aj výška je všade dnu 2m), spolu ich je asi 10 a potom to pokračuje obrovským bytom správcu prístavu. Predstavujem si aké to muselo byť sa na tom plaviť.
    V jednej z kancelárií mi maďar, ktorý zas nevie anglicky vysvetľuje cenník parkovania.
    Situácia sa na základe cenníku, ktorý by mohol konkurovať chorvátskym marínam okamžite mení.
    Tú loď stadiaľ musím čo najskôr zobrať.

V pološere všetko zbalím umyjem sa priamo v lodi s vodou z prístavu (no bola to zábava), keďže prístav má WC, ale nemá sprchu, prezlečiem do čistého (tak už majú nudistu na kamere) a šup na stanicu.
    Pri tých cenách za prístav by ma ani nenapadlo zobrať taxík a to ešte neviem ako dobre spravím.

Pešo prejdem z jedného konca na druhý celý krásne vysvietený Szeged a skončím v tmavej uličke bez ľudí s jediným počerným opilcom. Skúšam na neho moju známu anglickú vetičku (dujuspikenglis) aj keď tomu nedávam ani percento, že bude vedieť správnu odpoveď.
    No ale nevyskúšaš nevieš...
    Tak keď nechápal ani anglicky ani po mojom maďarsky, že kde som sa to stratil, keď som sa dal navigovať na stanicu, všade okolo v mape sú koľaje a počujem vlaky, tak kde to do kelu som.
    No a jak už to býva opitý má iné šieste zmysly, nakoniec sme sa citoslovciami dohovorili a ja som pochopil, že som na nákladnej stanici. Ujko ma navigoval a o cca 200m za dvoma rohmi zrazu totálny ruch a velikánska už osobná stanica. Chcel za to cigaretu, ale keďže som nemal, odišiel na prázdno, ale snažil sa...

Kupujem lístok a vlak do Budapešti odchádza o 10 min, parádne načasovanie.
    Radosť ma prejde po chvíli vo vlaku, keď do mňa dačo v kuse hučí maďarský sprievodca potom ako pozerá do môjho lístku.
    Nakoniec horko ťažko pochopím, že z vlaku musím vystúpiť.
    Nie môj lístok je ok, ale predchádzajúci vlak (ten, ktorý by som stihol s taxíkom) sa zrazil s autom, trať je uzavretá, vlak končí, vystupujú všetci. Pre maďarsko znalých: https://www.mavcsoport.hu/mavinform/szegedi-fov…

Hučí dačo, že mám ísť busom (z dákeho zapadákova stanice...) a ja už som z toho chorý.
    Volím taktiku "stádo vede vůl" a po vystúpení idem tam, kde všetci...Nasadáme do pripravených autobusov a po nejakej polhodinke z nich zase v úplne inom meste presadáme spāť do vlaku. Autobusy jak zo socializmu a ten náhradný vlak to isté. Musia sa tešiť tí, čo mali prvú triedu.

Po vystúpení v Budapešti je tu malý háčik. Vlak smer Miskolc, Košice odchádza z úplne inej stanice.
    Pešky si teda urobím hodinovú prehliadku. Viem totiž, že sa nemám kde ponáhľať. Vlak ide až pred šiestou ráno.
    O pol jednej sa došuchocem na stanicu, poobzerám ako kempujú bezďáci (či sa dá v niečom inšpirovať).
    Nájsť miesto kde sa kupujú medzinárodné lístky zaberie hodnú chvíľu a i tak je zavreté. Nájdem teda na nástupišti voľnú lavičku, ktorá sa stane do rána mojim domovom. Chyba! Po pol hodine ma vyhodia strážnici, že stanica sa zatvára. To čo za bordel... Ja taktika, že kúpim lístok a s lístkom si tam v teple podriemkam a tu sa dozviem, že v hlavnom meste Maďarska stanica v noci nefunguje... No škrt cez rozpočet a riadny!

Ako zážitok to beriem. Ako príjemný určite nie :)

Takže sa 3 hodinky motkám nočnou Budapešťou, ktorá postupne utícha... Nechápem, keď má dakto ako ja zopár hodinový nočný prestup, či to si na 4 hodiny objedná hotel... No a to už ani piť, človek nemôže lebo všetky WC v okolí zavreté.

Nakoniec som skončil v podzemných nákupných pasážach. Až tak tam nefúka, ale je to raj bezdomovcov, smutná odvrátená strana veľkomesta. So mnou tam postupne skončilo aj zopár ďalších, ktorí dopadli ako ja.

V mojich "kroksošlapkách" to už inak bola celkom zima, ale Milanko, chcel si zážitky, tak si užívaj...

2 hodiny som si takto užíval život bezdomovcov. Rušený občasnými bláznami. Jeden mi pripadal, že si tam prišiel v noci o tretej nacvičovať spevácke číslo do Superstar. Nebol to žiaden opilec, text mal na papieri a bral to vážne, ale ten spev bola katastrofa. Navyše spieval medzinárodné hity, ale v maďarčine, no hrôza.
    Celé sa to dorazilo o 4tej ráno. Síce otvorili teplú stanicu, ale v celej oblasti (a bolo to kvalitne počuť aj v stanici) začali kvíliť z dákej mešity...

Lístok do Košíc mi predajú za nejaký podozrivo nízky peniaz a revízorke vo vlaku sa potom aj dačo nezdá, čumí do neho veľmi dlho a dačo sa pýta, nič nerozumiem, keďže ani ona nakoniec odfajkne, že ok (platil som 9 eur a cena na oficiálnych stránkach maď. dopravcu bola 24 eur a aj kilometricky mi to tak podľa predch. lístku vychádzalo).

Vo vlaku sedím s takou babkou ignorantkou. Došiel žobrať maďar o nejaké peniaze, tak ona maďarka sa celý čas tvárila ako by tam ani nebol a ja som sa ho musel po slovensky zbaviť. Potom ešte jeden prestup na autobus do Michaloviec , Dankotaxi na Šíravu a som doma.

Zajtra odchádzame s Dankou späť po loď a plánujeme ešte preplaviť Szeged. Potom dám foto, napíšem zážitky...

P.S. prvé tri fotky sú Szeged (tam kde je ten most vidno slabo prístav na vode, Dinosaurus a katedrála), ďalšie 3 sú už Budapešť