Grootse cliffhangers in de Grand Canyon

October 16, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 26 °C

Na een gezellige BBQ avond in Wahweap campground, en een korte nacht slapen, stonden we op voor de rit naar het sluitstuk van onze camperreis, de Grand Canyon.
    De Wahweap campground was prima, alleen de douches waren een eindje lopen en je moest 2 dollar in kwartjes hebben voor de douche. Onderweg naar de douche kwam ik hazen tegen en ook een coyote!

Na het tanken gingen we op weg, maar al snel maakten we net buiten Page een eerste stop, bij de Horseshoe Bend. Hier maat de rivier Colorado een perfecte U bocht wat zorgt voor dramatische kliffen en plaatjes. Maar om er te komen moesten we wel weer een stukje klimmen en klauteren en door het zand ploegen.
    Natuurlijk was ook dit de wandeling meer dan waard, wat een bizar zicht!
    Ik heb op mijn buik gelegen om over de rand te kijken, ruim 300 meter hoog. Bizar om te zien wat voor toeren mensen uithalen om helemaal op een richetltje te gaan staan voor de perfecte foto. Nou, ik ben op mijn rug gaan liggen voor de perfecte foto, goed genoeg hoor!

Na de klimpartij terug naar de camper, zijn we in eens doorgereden naar de Grand Canyon.
    Vantevoren was me al verteld dat veel mensen Bryce Canyon mooier vonden, dus ik verwachtte niet zo veel meer van de GC.
    Maar de eerste aanblik deed me toch verstommen; wat een ENORM goort, diep, lang, breed en indrukwekkend ding is die Canyon! Niet voor niets de naam Grand Canyon, en het is 1 van de 7 natur wereldwonderen. Die kan weer van de bucket list gestreept worden :-)

We parkeerden onze BHM op de Mather Campground, een natuurcamping midden in Grand Canyon Village, zonder hook up. Hier geen water, stroom en rioolafvoer dus. Je mag wel op bepaalde uren je generator aanzetten voor stroom etc, maar we waren even vergeten dat de generator ook benzine verbruikt en we hadden nog maar een kwat tank.
    Maar WAT een mooie, bijzonder Campground zeg!! Waren de vorige campgrounds vooral steen en beton, alles goed geregeld, dit is echt een enorm dennenbos waar je je camper mag zetten, midden tussen de dieren! We zagen talloze hertjes, rendieren, elanden, hazen en andere bosbewoners van heel dichtbij. Super mooi en heel wat anders dan de vorige campings,

Het is hier goed geregeld in Grand Canyon Village: er rijden verschillende shuttlebussen af en aan zodat je gemakkelijk overal kunt komen.\Marjolein en ik namen de shuttle naar het drukste stukje van de rim, waar verschillende bekende hotels zitten zaosl Bright Angel lodge en el Tovar; toplocaties!
    We hebben heerlijk geluncht bij Bright Angel Lodge, een echte amerikaanse hamburger met zoete aardappelfietjes, en een peach cobbler als toetje. Daarna was het tijd voor wat actie!

We kwamen Erwin tegen en gingen met zijn drietjes met de rode lijn richting Hermits Rest, en we stapten uit bij The Abyss.... Met zo'n naam moesten we dat even checken natuurlijk!!!
    De GC is 1,6 kilometer diep, en bij the Abyss kun je daarvan zowat 1 kilometer bijna recht naar beneden kijken. Super spannend en mooi om te zien!!
    Van hieruit maakten we een wandeling langs een grindpad door het bos, direct langs de rand van de Canyon, zonder hekken of iets. Niet voor de mensen met hoogtevree,en maar onwijs mooi en indrukwekkend!
    Na een rimwalk van 5 kilometer, pakten we de shuttle teug naar de campground om ons bij de rest te voegen.
    Er werd gekookt en we aten gezamelijk op de picknicktafel, voor we zwijgend achter het kampvuur genoten van de stilte, de donkerte en de sterren, het knisperende vuur. Iedereen heerlijk voor zich uit starend in gedachten verzonken.
    Daarna op tijd naar bed voor een korte nacht ,en want we wilden er op tijd uit voor de sunrise!