Boottocht op het meer van Skadar

June 2, 2016 in Montenegro ⋅ ☀️ 22 °C

Vanmorgen stonden wij al om 8:30 (het is vroeg als je vakantie hebt) op de bus te wachten die ons naar het meer het Nationale Park van Skadar zou brengen. De reis begon moeizaam, want wij stonden in de file. De Montenegrijnen worden door de burenlanden gezien als luie mensen. Om te bewijzen dat het niet zo is, gaan ze elk jaar in het begin van het hoogseizoen steeds aan een groot project beginnen. Dit jaar gaan ze aan een uitbreiding van een drukke autoweg in Budva werken... Raar, maar waar.

Onze gids Vasco vertelden veel over het land. De TUI dude met zijn surfer-look was er ook bij. Johnno heet hij weten wij nu. Hij maakte grapjes en was erg vriendelijk. Een fijne toevoeging aan onze 'vergrijsde' bus.

Van Budva reden wij langs Sveti Stefan en Petrovac door naar Vranjina. Kort gestopt om een mini museum te bekijken, koffie te drinken, plaspauze te houden en snel naar een bootje doorgerend, want wij gingen varen op het meer Skadar.

Het Meer van Skadar (Skadarsko Jezero) is het grootste meer op de Balkan. Met zijn lengte van 48 km en breedte van 14 km is het een van Europa's belangrijkste vogelreservaten. Naast de vele watervogels, is het visrijkdom van het meer ook buitengewoon groot. Het meer ligt zes meter boven zeeniveau. Zo mooi! Vooral het contrast van hoge zwarte bergen met groene bomen en het blauwe water vol met de bloeiende waterlelies. De TUI dude heeft ergens vandaan een fles rakia (rakija) en oliebollen getoverd. Rakia is vergelijkbaar met cognac, gemaakt door distillatie van vergiste vruchten. De drank is erg populair in de gehele Balkan en is erg sterk moet ik zeggen. Het was niet saai bij ons op het bootje met al die aangeschoten hollanders.

Gelunched in het plaatsje Rijeka Crnojevica waar de typische Montegrijnse plattelandse architectuur te vinden was. Lekkere soep, gegrilde vis of een kippetje met mosterd saus met verse salade en aardappelen erbij gegeten. Een glaasje gedronken van de beroemde Montenegrijnse huiswijn 'Vranac'. Op de terugweg nog naar de hoofdstad van Montenegro geweest - Podgorica.

Onze avonturen worden vervolgd! Wij laten ons steeds verrassen 👌

P.s. Op een smal bergwegetje kwam onze bus een tegenligger tegen met een vrouwelijke chauffeur. Gestrest probeerde zij een paar rare manoeuvres uit te halen om aan de kant te gaan. Onze gids was toen iets belangrijks aan het vertellen en heel serieus zei hij tegen ons: 'look at your left. There is a woman trying to shrink her car. If you are women, please, don't drive in Montenegro.'

💋
    Siem