Seychellen 2017

October - December 2017
A 76-day adventure by Mark Read more

NP Vallée de Mai

October 17, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Na een heerlijk ontbijt met veel fruit en een bezoekje van die leuke kleine duifjes en een red fody. Gingen we in een onbetrouwbaar gebutst huurautootje naar de Vallée de Mai en naar het ‘mooiste’ strand te wereld (quote Floortje Dessing)

NP Vallée de Mai is de de plek om soorten tegen te komen die nergens anders ter wereld voorkomen.
    Met de entreetickets werd ons dan ook een lijstje met endemische soorten in de hand gedrukt.

De Coco de Mer is het symbool van de Seychellen de kokosnoten hebben de vorm van vrouwenbillen. Voor de ontdekking van de Seychellen (18de eeuw) spoelden de noten aan op de stranden van de Indische oceaan. Niemand wist waar ze vandaan kwamen en mede door de bijzondere vorm werden ze gezien als gave van de goden. En een associatie met vruchtbaarheid lag natuurlijk voor de hand.

In de Vallée de Mai spotte we ook een aardig reeksje van de genoemde endemische soorten. Hoewel we geen gids bij ons hadden is het natuurlijk handig om wel even op ze te letten. Zo werden we al snel gewezen op de Black Parrot en aan het eind van de wandeling hielp een gids me aan de Pigeon Hollandaise ofwel de Blauwe Seychellen duif met zijn rode kop witte bef en blauwe vleugels. Robin spotte de Giant Bronze gecko en enkel fotografen vestigde onze aandacht op de Green Day Gecko.

We kregen een wat schreeuwerige show van de diksnavel buulbuul De sjagerijnige dames van het caféetje schonken een prettige ice café. Het zweet gutste langs alle kanten langs ons lichaam na ruim twee uur stijgen en dalen door een jungle waar daglicht niet doordringt maar waar het vrolijk 30 graden is met een vochtigheidsgraad van tegen de 100.

Volgende stop Anse Lazio.
    Maar het gehuurde karretje moest daarvoor nog wel even tot het uiterste getest worden.

Shopdag Cote d'or

October 18, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 28 °C

Na de volle dag van gisteren. Vandaag wat rustiger aan en de trip boeken naar Curieuse en St Pierre. De meiden gingen nog een kilomer de zee op om snorkelsucces te halen maar het uitzicht viel tegen. Gelukkig hebben we voldoende Takamaka rum ingeslagen om dit een plek te geven. Mooi strandje in het shopping centre van Praslin. Dat dan weer wel.Read more

Curieuse de schildpadden

October 19, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Op een van de eilanden nabij Praslin was jarenlang een leprakolonie. Tegenwoordig worden er reuzeschildpadden van de Aldabara eilanden ( een deelgebied van de Seychellen) gekweekt zodat de soort minder kwetsbaar. Het eiland heet Curieuse. Ooit is door de eerste ontdekkers het eiland kaalgekapt en zijn alle schildpadden opgegeten. Later is dezelfde ontdekker Marion Dufreshne begonnen met een natuurherstelprogramma. 250 schildpadden werden overgebracht en het eiland is volgeplant met ingeheemse soorten.

De schildpadden werden al snel gestroopt. Nu zijn er rangers op het eiland om dit tegen te gaan en om het fokprogramma te begeleiden.

Wij boekten een tour langs Curieuse en Ile St Pierre. Met een sloep van Sagaritius werden we in tien minuten naar het deel met de schildpadden gevaren. We spraken met de schipper af dat hij ons drie uur later bij het strandje bij het dokter huis zo oppikken.

Een wandeling van zo’n 45 minuten in windstille bloedhitte door mangrovebos en over twee heuveltjes. Helaas was het eb waardoor er geen haaien en zeeschildpadden te spotten waren. Wel een stevige spin en heel wat zweetdruppels.

Bij het huis van de dokter was het vol met bbq-en toeristen die waarschijnlijk dezelfde tour als wij hadden geboekt via een hotel en incl bbq. Onze receptioniste vertelde nl dat dat verstandig was anders kon je wel eens van de honger omkomen.
    Het zal ook wel iets te maken hebben gehad met de prijs. Die was via het hotel nl meer dan twee keer zo hoog.

Ile St Pierre

October 19, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Na drie uur op Curieuse kwam onze schipper ons met zijn sloepje weer ophalen. Volgende bestemming Ile St Pierre om te snorkelen. Omdat het eilandje slechts wat rotsen met enkele palmbomen is zonder enig strand werden we voor een rots overboord gezet. Kostbare spullen die slecht tegen zeewater kunnen lieten we aan boord. De rotsen lagen stevig te bakken in de zon. Erop zitten was geen pretje. Dus snel snorkelspullen aan en te water.

Naast Ila St Pierre ligt het nog kleinere Ile St Paul. Rondom is het snorkelen vergelijkbaar met Anse Lazio. Een prettige bezigheid hoewel na anderhalf uur ik af en toe wel lichte kramp kreeg. Soms in mijn voeten dan in mijn kuiten. Maar ach wat is kramp als er zoveel kleurrijks te zien is.

Terug naar Mahé

October 20, 2017 on the Seychelles ⋅ 🌙 26 °C

Gingen we heen met de Cat Coco terug wachtte de Spirit of Denis. Een twin-otter vliegtuigje dat ons in een kwartiertje van Praslin naar Mahé bracht. Op het vliegveld stond een Honda Vezel voor ons klaar. Een huurauto waarvan de agent van verhuurder zelf vond dat ie ingewikkeld was. Tja die moderne hybride auto’s met al die snufjes.

Eerste stop op Mahé was Market Street in Victoria. De lokale markt werd als pitoresk en kleurrijk aangeprezen. De werkelijkheid was een diverse markt met fruit, vis en toeristenspullen. Bijzonder aan Victoria is dat het een mengelmoes van vele culturen is. Waarbij het me minder aan Afrika Doet denken.

Na het markt bezoek op weg naar Hotel Bliss. Een design luxe hotel waarbij schoonheid verkozen is boven gemak. We doopten het dan ook al snel om in hotel Malle.
    Een rieten mandje met een handdoek, fohn, niet storen schelpje aan een touwtje waar je dan voor moet tekenen. Grindpaadjes naar een zwembad op 3 meter van je kamer en een wenteltrapje met onmogelijk hoge treden. Loze vitrage midden in de huiskamer. Sloten die niet sluiten. Liever wat praktischer graag. En de locatie vlak aan het strand zoals Indian Ocean Lodge en Clef des iles was een stuk beter.

Wel heerlijk gegeten bij Seafood grill restaurant Rockpool. 3x Baby pork ribs en Lamb rack. We zijn qua eten duidelijk meer van La Terre dan van La Mer.

De laatste vakantiedag

October 21, 2017 on the Seychelles ⋅ ⛅ 27 °C

Met het huurautootje een rondje Mahé. Hotel Bliss had nog een leuke ochtend verrassing door oploskoffie te serveren of tegen meerplrijs Nespresso. Straks maar even langs met een lijstje tips voor hotels vanuit de klant

Mahé is een graniet eiland waarvan het hoogste punt zo’n 900 meter en om van de ene zijde naar de andere te komen kun je enkele binnendoor weggetje nemen. Dat kan maar het vraagt wel wat van je zenuwen. De wegen zijn her en der te smal om elkaar te passeren en sommige haarspeldbochten zo scherp en steil dat je geen idee hebt wat eraan komt of dat iemand net na de bicht zijn auto heeft geparkeerd om even iemand op te halen. Daarnaast rijden er zwartrokende Tata lijnbussen in hoog tempo over de wegen en die houden niet altijd echt links.

Langs een van deze binnendoor wegen (op 400meter hoogte) liggen de ruines van een oude missie post. Een bijzondere plek om te bezoeken en een van de mooiste uitzichten van het eiland. De missiepost was een school voor kinderen van vrije slaven die hier rond 1875 door de Briiten waren gebracht.

Vanuiit de hoogte weer naar beneden voor een kop koffie (zonder melk) en toen weer de doorsteek naar Anse Royal voor wat snorkelen. De laatste kans.
    Vanavond eten bij de Rockpool Sea grill restaurant en dan inpakken want om 0530u gaat de wekker.