• Day 7

Col du Glandon. Vandring

September 2, 2020 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Der var tåge i vores pas, da vi vågnede til lyden af bjælder, og så os omringet af en flok får, der også havde tilbragt natten i passet. Nu blev de ledt op på græsgangene af hyrder og hunde. Vi skulle også bare gå 10 minutter, så var vi ude af tågen og gik på en vandresti, der på mange måder mindede lidt om Grønland; med lavt enebærkrat, mosebølle og sågar blåklokker, men også en masse vilde planter, vi ikke har i Grønland. Bl.a. nogle store og meget dekorative tidsler. Vi spejdede efter de dyr, vi nu er blevet vant til at se, når vi vandrer her i Frankrig; Marmot, Chamois og Bouquetin (Alpemurmeldyr, Gemse og Stenbuk), men at vi skulle opleve at sidde og kunne se dem alle tre, mens vi spiste frokost, havde jeg aldrig drømt om, på vores første vandretur! Vi gik op igennem en smal dal til Lac de la Croix, og derfra videre op til passet Col de la Croix. Lige før passet lå tre stenbukke og solede sig på stenene lidt fra vandrestien, og der blev de roligt liggende. I selve passet satte vi os med kikkerten, og opdagede hurtigt flere marmotter, der smuttede rundt mellem sten og klipper lige på den anden side af passet, og oppe på den nærmeste top, lå en gemse og knejsede i solen, mens to andre bare stak hovederne med deres små fiffige horn op! Så det blev til en god lang frokostpause, inden vi gik samme vej ned til bilen, og kørte to km over til næste pas; Col de la Croix de Fer, hvor vi vil gå en tur ind til en gletscher i morgen.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-gla…