• Day 14

Mont Cenis. Vandring

September 9, 2020 in France ⋅ ☀️ 7 °C

Vi holdt parkeret ved den store opdæmmede sø Lac du Mont Cenis sammen med en del andre autocampere. Det er første nat, hvor vi ikke er enten alene eller bare to campere! Men det er da også et meget besøgt sted. Vi var lidt usikker på vejens beskaffenhed det næste stykke, og ville også lige afprøve cyklerne, på en vejstrækning, der så nogenlunde flad ud!, så vi cyklede ca 7-8 km ind mod passet: Col du Petit Mont Cenis. Det føltes nu, som om det gik mere op, end det så ud til, men var meget fint at cykle og det sidste stykke sprang Marmotterne rundt på begge sider og over vejen! Der var en fin vandretur gennem en lang dal ind til et andet pas (Col du Clappier) lige på grænsen til Italien. Skyerne begyndte at trække sig sammen i dag, og det blæste koldt fra Italien, men i passet fik vi alligevel et fint udsyn og mødte en flok Chamoiser. Ruten hedder også Hannibals rute, da det kan have været denne dal og pas som krigeren Hannibal første sine elefanter og folk over år 218 før vor tidsregning! På vej tilbage valgte vi en rigtig fin sti, der gav os nogle flere højdemeter (end Hannibal!), men dermed også meget mere udsyn, og et møde med et par Patou-hunde, en hyrde og hendes fåreflok! Jacky møder også hele tiden nogle andre fra Modane, hvor de finder ud af at have fælles bekendte på den ene eller anden måde. I dag var det et par på vandrestien, hvor manden havde gået i klasse med Jackys storebror! Tilbage ved cyklerne fik vi heldigvis bekræftet, at det havde gået en del op, da vi kørte ind i morges. Det gik meget hurtigt med at komme tilbage til Passepartout!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-pet…