Kastanjer, vinstokke og stendiger

October 16, 2020 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Vi har overnattet lidt udenfor landsbyen St. Jean en Minervois.
    Det er et område med kastanjer (af den slags der kan spises!), som vi kører igennem fra morgenstunden, med kastanjetræer og -skov langs vejen. Men vi fik samlet nogle i går, så vi kører roligt af små veje mod nordvest. Kommer snart ind i områder hvor vinen overtager. Småbakket og med vinmarker så langt øjet rækker, og hver en landsby har vinsmagning og salg af vin fra de små gårde. Jeg tænker på kontrasten mellem kastanjen, som virkelig har været en basisfødevare hernede, og lidt fattigmandskost som kartoflen i nord, og så de enorme arealer, der bliver brugt til vindyrkning. Selvfølgelig også basisvin - men også finere vin til de riges bord - her i næsten samme område!
    Der er ingen større byer på vores vej, men masser af landsbyer med stenhuse og tilgroede og mosbeklædte stendiger mellem græsmarker og skov, som vidner om, at vores forfædre har været meget flittige til at ryde marker for sten i sin tid!
    Landsbyerne omkring floden Lot, som vi kommer til sidst på dagen, er meget velbevarede, og nogle totalt friholdt for nybyggeri, så det er nærmest som et lille frilandsmuseum at gå rundt i! Vi overnatter ved kanten af floden Lot og landsbyen Saint-Cirq-Lapopie.