Finistere - det sydvestlige Bretagne

October 25, 2020 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Bretagne har sit helt eget sprog: Bretonsk. Det står bl.a. på vejskilte (sammen med det franske) og er ikke i nærheden af at ligne fransk. F.eks hedder byen Vannes - Gwened. Og “toutes directions” skrives “Da bep Lec’h”! Sproget stammer fra keltisk, ligesom den oprindelige befolkning i Bretagne også gør. Udvandrere fra Cornwall i Sydengland slog sig ned i “lille Britannien” (Bretagne) i det 5. og 6. århundrede. Og selvom det er længe siden, er der stadig ca 20% der taler bretonsk, og vi synes både landskab men også de gamle stenhuse minder meget om det sydlige England.
    I dag kørte vi til den lille by Concarneau. Fik fat i et par vandreguides over det vestlige og nordlige Bretagne, købte blåmuslinger på havnen (de var ikke så store og flotte, som dem vi plejer at samle i Grønland, men smagte udemærket her til aften), og så fortsatte vi ellers til den næste pynt; Pointe de Moustelin og gik en tur der.
    Vi holder nu lidt nord for Penmarch, ude ved havet, klipper og skumsprøjt, og er endelig kommet til det lidt mere rå og barske Bretagne!