Crozon - Locquirec - Paimpol

October 29, 2020 in France ⋅ ☁️ 15 °C

Ja, Frankrig lukker ned igen, som de gjorde i foråret, og det betyder, at vi må opgive resten af vores tur rundt om Bretagne og Normandiet, og søge mod grænsen. Da der er efterårsferie (toussaint) i hele Frankrig ugen ud, har vi lige weekenden med, til at nå ud af Frankrig, men da vi heller ikke rigtig ved, om vi vil blive stoppet ved grænserne til Belgien, Holland og Tyskland, beslutter vi at tage et langt spring allerede i dag. Så vi forlader vores kystrute, og kører over land mod nordøst til den lille by Locquirec, hvor vi spiser frokost, og går en hurtig tur på stranden ved lavvandet. Strandfugle går mellem klipperne og finder muslinger og snegle. Det samme gør familier med børn og spande, net og graveredskaber, der udnytter den sidste dag i frihed!
    Bådene ligge på siden i sandet, og jeg tænker, at det her må vi komme tilbage til en anden gang igen. Det er først nu, at vi er kommet op til områderne med de store tidevandsforskelle. Ved Locquirec var der 6 meters forskel på høj- og lavvande i dag, uden at det er springtid, og oppe ved den engelske kanal/Normandiet kan det være det dobbelte! Det er et helt andet landskab der dukker op ved lavvande, og det er bare så fascinerende en natur.
    Vi fortsætter til lidt uden for Paimpol, hvor vi mødes med Yann i hans lille stenhus. Yann har været kajakguide i Sydgrønland, men det er mange år siden, vi sidst har set ham, så hyggeligt lige at mødes og udveksle nyt! Han har arbejdet de sidste par vintre, som kajakguide på krydstogtsskibe ved Antarktis, men har så heller ikke nogen sæson at se frem til lige nu.
    Vi overnatter bag et dige ved kysten lige før den berømte klippeø Mont Saint Michel.