Schweiz

August 27, 2021 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Sidste år kørte vi gennem de franske Jura-bjerge på vej ned mod Alperne. I år ville vi tage ruten gennem Schweiz, men uden om motorvejene, så lige nord for Basel, kørte vi et smut ind i Frankrig (Saint-Louis), hvor vi købte en croissant og drak formiddagskaffe! Men derfra krydsede vi så over grænsen til Schweiz på nogle små veje, og kørte gennem det Schweiziske Jura, som minder meget om det franske. Hyggelige landsbyer, græsmarker og køer! Det er noget af en kontrast til vinområdet nede ved søen Neuchatel, som vi fortsatte igennem på vej mod Geneve. Her er det det rige Schweiz med private små havne, villaer og slotte! I Geneve havde vi lidt myldretrafik, men vi ville videre til Frankrig, så vi fortsatte over grænsen ved Annemasse. Her begyndte vi så at lede efter et sted at holde, men der var ikke så mange steder, og pladserne var små og optaget. Det er første gang, vi oplever det. Vi endte helt oppe i Le Grand Bornand, hvor en af Alpeetaperne på Tour de France også endte i år, men som vi især kender fra skiskydning. Byen er center for langrend i Frankrig, med en stor skiskydningsarena og massevis af store hytter og hoteller i Alpestil. Vi parkerede faktisk på selve skiskydningsbanen, men fik lidt senere klemt også inde oppe på den indrettede autocamperplads, hvor vi faldt i søvn med duften af hø og nyslået græs fra de omkringliggende græsmarker.Read more