• Day 5

Vandring ved Col du Joly

August 29, 2021 in France ⋅ ⛅ 11 °C

Vi har tilbragt natten i passet Col du Joly. I morges kl. 5:00 begyndte kobjælderne omkring os at ringe, og kl. 7:00 kom mælkebilen tilbage for at hente mælk fra morgenmalkningen. Så var det vist på tide at stå op! Det kan godt være, jeg skriver en del om køer, men der er også ca. 4000 af dem her i Beaufortain, og landbruget spiller stadig en stor rolle her i området. Bjergskråningerne er meget grønne af græs, og når man vandrer hen over græsset, opdager man også alle de forskellige urter og blomster, som vokser i græsset, og som køerne spiser, og som er med til at give mælken - og osten - sin helt egen smag!

Vi købte en bog med vandreture i Savoie sidste år. Den er god til at lade sig inspirere af, og den kommer også med forslag til ruter, som ikke er markeret og med på skiltene. Så i dag, gik vi en tur, nærmest helt for os selv, selvom passet vi holdt i, midt på dagen blev fyldt med biler og dagsgæster. Det var en rigtig flot tur, med udsigt til Mont Blanc på hele den først del op til passet Col de la Fenetre. Hertil går de fleste, men så går de tilbage igen samme vej. Vi fortsatte til det næste pas; Col de la Cicle, hvor vi så 5 stenbukke, og derfra rundt på en vinterrute over la Grande Pierriere, og tilbage til Col du Joly. I morges var der ikke en sky over Mont Blanc massivet, ved middagstid var toppene indhyldet i skyer. Sådan var det også i går, og sådan er det vist rigtig tit.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/col-du-jol…

Vi kørte så til byen Beaufort og videre på vejen mod Bourg-St-Maurice over passet Cormet de Roseland. Vi holder nu i en lille dal, med en samling af huse der hedder Les Chapieux. Her er også et stort, fladt græsareal, hvor man kan campere frit med telt eller autocamper. Det er meget populært, men også flot, og ideelt til flere vandreture!