La Ville des Glacier. Vandring

August 30, 2021 in France ⋅ ⛅ 9 °C

Vi har efterhånden vandret en del ture her i Frankrig op til et pas med grænse til Italien, og dagen i dag var ingen undtagelse (Col de la Seigna). Vi kørte de første 4 km på cykel, hvilket tog ca 45 minutter! Det var hårdt, men på asfaltvej, og vi vidste det ville være dejligt at have cyklerne, når vi skulle tilbage. Her tog det så bare 5 min at komme ned!

Vandreruten startede ved den lille samling af huse, der hedder Villes des Glaciers, og som ligger for enden af dalen, med flere gletschere hængende ned af bjergene omkring den. Ruten er en del af en vandrerute rundt om Mont Blanc, der går igennem både Frankrig, Italien og Schweiz, og tager ca en uge. Vi mødte en fyr på vej op, som var på vej rundt på sin femte tur i træk! Han havde vandret siden starten af august, og bare besluttet at han ville vandre hele måneden. Vi nåede ikke helt at få en forklaring, på hvorfor han så havde gået den samme rundtur nu snart fem gange, men han må jo have haft sine grunde!

I toppen af passet sad vi og nød udsigten, da en flok får med hyrde og hund kom forbi. Hyrden havde ikke mindre end 1500 får, som han hver dag gik mellem 500 og 1000 højdemeter op med, dog til nye græsskråninger hver dag! Vi glemte at spørge ham, om han talte sine får hver aften, inden han skulle sove… Men han fortalte, at han kom nede fra Aix i Provence, og at han om ca 14 dage, skule have dem fragtet med lastbil derned, hvor de så overvintrer. Det er den moderne udgave af landbrugsformen Transhumance, hvor bønderne flytter sig mellem et sommer- og et vinterområde med deres dyreflokke, men i lidt større målestok end almindelig sæterdrift. I gamle dage gik de faktisk hele vejen med dyrene.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/ville-des-…

Vi har nu forladt det smukke Beaufortain, og er kørt ned i det område af Savoie, der hedder Tarentaise, for at udforske vandrestierne her.