Lanslevillard - Modane - Aussois

September 3, 2021 in France ⋅ 🌧 12 °C

Vi har taget en rolig dag ned i gennem dalen Haute-Maurienne forbi Jackys barndoms- og ungdomsminder.

I Lanslevillard var vi oppe forbi huset La Taniere, som har tilhørt Pierres familie, og hvor de som unge stod på ski i weekender og ferier, på og uden for pisterne! Vi holdt også nytår der for nogle år siden. Længere nede af vejen ved Bramans, fortalte Jacky, at under den der bro ved floden l’Arc, havde han som barn fanget sin største fjeldørred på 505 gram! I Grønland plejer vi nu ellers at angive størrelsen i kilo! Lidt længere fremme var der en grusvej, der førte op i skoven, hvor han kunne huske, at de plejede at samle hindbær og skovjordbær. Og endelig nede i Modane, gik vi rundt i byen, hvor han udpegede sin gamle skole, markedspladsen hvor han solgte ost, de forskellige butikker, mest slikbutikkerne! Og hans frisør - der hvor han helst ikke ville klippes for meget!

Vi har haft tørrevejr indtil sidst på eftermiddagen, så kom der lidt regn, og vi er kørt op på et lille plateau ved landsbyen Aussois, hvor vi også var sidste år. Holder nu ved en stor græsmark fyldt med de fine lilla Høsttidløs i blomst i stille regn.