Authon - Mezel - Peyruis

September 16, 2021 in France ⋅ 🌧 23 °C

Efter nattens regn- og tordenbyger fortsatte vi af den lille vej D3 forbi landsbyen Thoard og ned til Digne. Vi tog en afstikker op til landsbyen Mezel, hvor den biavler bor, som vi plejer at købe lavendelhonning af. De andre år, har vi købt honning af hende på markedet i Forcalquier, men i år blev det direkte fra hendes hjem. Hun har travlt med at flytte bierne rundt om sommeren, til de områder med blomster og træer, som de skal lave honning af. Hun flytter dem om natten, og hendes lavendelhonning bliver lavet på det store plateau Valensole, som vi også kørte hen over sidste år, og som er fyldt med store lavendelmarker. Om vinteren står alle bifamilierne nede ved Middelhavet, hvor det næsten altid er godt vejr, så man må sige, at bierne lever et meget behageligt liv i bjergene om sommeren og ved havet om vinteren! Selvom de jo også arbejder en del ind i mellem! På trods af Coronarestriktioner, lukkede markeder og færre turister er det gået godt for hende med at sælge honning, og hun har travlt med at følge med og få produceret nok honning til at kunne sælge hele vinteren og foråret.

Nå, men vi fortsatte hen til Peyruis og Jackys storesøster, hvor vi nu bliver et par dage. Det er hyggeligt og afslappende lige at være det samme sted et par dage, og blive forkælet med god, sydfransk mad!