Fiskerbyer på nordkysten

October 26, 2021 in Spain ⋅ 🌙 13 °C

Der var bare 5 km ned til kystbyen Bermeo, som var vores første stop i dag. En virkelig flot og levende by, både med historie og flotte, moderne fiskerbåde i havnen. Fiskeri spiller stadig en stor rolle her på nordkysten, men historisk set har baskerne virkelig en stærk tradition for fiskeri og hvalfangst. Det var baskerne der først tog til Nordatlanten på hvalfangst, og senere lærte franskmænd og hollænder teknikken, for derefter selv at gå over til mindre fisk som tun og sardiner.

Vi fortsatte langs kysten af små veje, der snoede sig op og ned. Kysten har stejle skrænter, afbrudt af små bugte med brede strande med gult sand. Det er surferstrande med store dønninger selv på stille dage. Ind i mellem er der så pludselig en by, og vi gjorde endnu et stop i den lille by Lekeitio, der er mindre end Bermeo, men lidt i samme stil. Her var der rigtig siesta stemning, men vi vandrede i oktobervarmen op på et udsigtspunkt bag kirken, og også ud til den lille ø San Nicolas, der kun kan nås ved lavvande.

Nu er vi tæt på San Sebastian og grænsen til Frankrig. Er taget ind på en campingplads i Zarautz for en gangs skyld.