Dinan og Saint-Malo

November 4, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Vi kørte til middelalderbyen Dinan, som ligger for enden af fjorden La Rance godt 20 km fra kysten. Det er en flot by med gamle huse, brostensgader og en bymur, og så var der sørme også marked. I dag stillede vi os i kø ved en af skaldyrsboderne og købte et dusin kammuslinger til aftensmaden. Man kan købe både med eller uden skal, men de fylder lidt meget i deres skaller, så det blev uden! Og man kan jo samle skallerne på mange af strandene, hvis man vil! Så havde vi fået en aftale med et Peugeotværksted, hvor Passepartout kunne få en ny pære til den ene forlygte, som ikke lyste, men det var hurtigt klaret.

Om eftermiddagen kørte vi til Saint-Malo, som måske er den mest kendte af byerne i Bretagne udenfor Frankrig, sammen med den lille klippeø Mont-Saint-Michel. Den gamle bydel med bymur er flot, men også meget turistet her i de sidste dage af fransk efterårsferie, men det er også et af de steder, hvor man rigtig kan opleve tidevandet, og nu nærmer springtiden sig, så vi nåede både en tur om eftermiddagen, hvor det stadig var lavvande, men dog hastigt på vej op, og så var det næsten blevet højvande, da solen gik ned.

Vi overnatter på en parkering ca 20 minutters gang fra centrum, men med fin cykelsti, så i morgen tidlig kan vi cykle ind til stranden og bymuren, og se max. højvande. Det er også planen at komme tilbage til Saint-Malo om nogle dage, og mødes med Michel der skal komme fra Paris. Hans lille sejlbåd ligger nemlig her.