Østersmarker ved Cancale

November 5, 2021 in France ⋅ ⛅ 10 °C

Det var højvande på 12.75 meter over normal nul i morges kl. 7:04 i Saint-Malo. Da var det mørkt endnu, for vi cyklede ind til bymuren kl 7:30 med pandelamper på. Vi så solen farve himlen gul, og vandet skvulpe roligt mod bymur, moler og klipper.

Vi kørte så mod den lille by Cancale ved middagstid, for først på eftermiddagen var det så laveste vande på ca 1 meter der. Cancale er en lille landsby, men et af de største områder i Bretagne (og Frankrig) med østersproduktion. På vejene til og fra området er det ikke korn- eller roevogne, der sinker trafikken, men traktorer med vogne fyldt med østerssække. Og fra molen kan man stå og iagttage et mylder af traktorer, der kører ned på stranden og ud mellem østersstativer efterhånden som vandet trækker sig tilbage, hvor de så bliver lastet med østers. Vi gik en tur på stranden ud mod nordspidsen af halvøen, og efterhånden som vandstanden faldt, dukkede der bare flere og flere østersmarker op. På kajen inde ved byen har hver landmand en bod, hvorfra de sælger deres østers. I dag var der sol og godt gang i salget til efterårets sidste feriegæster. Man køber en tallerken med 12 østers, 1/2 citron og et glas vin. Sidder på stentrapperne og spiser dem med udsigt til øen Mont-Saint-Michel. Citronskrællen ryger i skraldespanden, østersskallerne ned på stranden og tallerken og glas afleveres tilbage til boden.

Sidst på eftermiddagen tog vi så et lille hop mod nord, og kom til Granville, som ligger i Normandiet. Vi er nu tilbage på vores planlagte rute fra sidste år, hvor vi rejste i Jackys fodspor fra 1976, da han sammen med venner havde købt båden Vieux Copain, og var på vej til Grønland med den. Granville var deres sidste havn i Frankrig, inden de sejlede til England, Scotland, Hebriderne og videre mod nord. Granville er også det sted i Frankrig med størst tidevand (og et af de største i Europa), og i morgen tidlig kl. 8:52 er det årets højeste på 14,06 meter!