• Day 85

De cel in...

October 3, 2015 in Hong Kong ⋅ 🌧 26 °C

Tijdens onze vlucht van Yangshuo naar Lijiang ontdekten we dat - anders dan ons idee - de stempel in ons paspoort een inreisdatum aangaf van 3 september. De grensovergang naar China speelde rond middernacht af en wij hadden altijd 4 september als eerste dag van ons visum beschouwd. We hadden dus ook keurig op de 30e dag na 4 september (zijnde 3 oktober) een (dure) vlucht naar Hong Kong geboekt. Maaaarrrrr 30 dagen na 3 september is: 2 oktober! In beginsel is dus ons visum verlopen :( In Lijiang zijn we daarom naar het Public Security Buro gegaan om te vragen of er een probleem was - altijd fijn om in China naar formele instanties te moeten. De betreffende geüniformeerde ambtenaar vertelde ons dat het voor hen op zich geen probleem was, maar we konden eventueel ons visum verlengen omdat op het vliegveld er anders over gedacht kon worden. Hmmm. We kozen ervoor om het gokje te wagen. Veel te vroeg en licht ongemakkelijk gaan we naar het vliegveld. Daar blijkt de douanebeambte - enigszins geïrriteerd - geen zin te hebben in discussie en stempelt onze visa af! We vieren onze escape met een lekkere kop Starbucks. Na wat extra rondjes rond het vliegveld van Hong Kong vanwege slecht weer, zitten we niet al te laat in de bus richting ons guesthouse. Ons guesthouse blijkt midden in een gigantisch drukke straat te zijn. Als we eindelijk met de lift op de 8e verdieping komen worden we naar onze kamer gebracht... Een raamloze betegelde ruimte van ongeveer 6 m2 inclusief 'badkamer'... We zitten hier dus alsnog bijna een week in de cel! Beetje beteuterd gaan we slapen...Read more