Friendship Highway

October 31, 2015 in China ⋅ ☀️ 14 °C

Vandaag trekken we weer verder naar Shigatse in het zuidwesten van Tibet. Het heeft vannacht heftig gesneeuwd in de bergen waar we over heen willen. Omdat het daardoor van Lhasa niet veilig is, zullen via de 'middle road' naar Shigatse gaan om dan morgen - als hopelijk de weg beter begaanbaar is - via de bergen terug te gaan. Het weer is niet heel best en er hangt zeer lage bewolking waaruit het afwisselend spettert of sneeuwt. Desondanks zien de bergen er mooi uit. De route is onderdeel van de Friendship Highway die loopt van Shanghai tot aan de grens met Nepal. Deze weg wordt streng gecontroleerd. Meerdere keren moeten onze paspoorten en permit worden getoond. Daarnaast is er een extreme trajectcontrole. Over een traject van 40 km. met een maximumsnelheid van 40 km/uur. moeten we dus precies een uur doen. Aangezien we veel harder hebben gereden, moeten we een aantal 'fotomomentjes' en plaspauzes inlassen - de laatste op nog geen 100 meter en vol in het zicht van de controlepost. Zo gaat het inderdaad wel een tijdje duren ;) Kort daarna staan we in een file! Er blijkt een stuk van de weg bedolven te zijn door een steenlawine. We nemen een alternatieve route. Flashbacks van Mongolië komen boven. Uiteindelijk komen we 16:45 uur aan bij het politiebureau voor de verplichte registratie. Helaas is deze al 'dicht'. We gaan door naar het grootste klooster in Shigatse waar een 26 meter hoge 'future Boedha' staat. Als de monniken aan hun avondgebed beginnen gaan wij richting hotel. We scoren wat te knagen in de buurt en kruipen onder de wol. Ook hier alleen maar enkel glas en geen echte verwarming.Read more