Durbar Square

December 20, 2015 in Nepal ⋅ 🌙 10 °C

Gister waren we er niet meer aan toegekomen, dus vandaag willen we het grote plein in Kathmandu bekijken. Na wederom een gezellig ontbijt met Nadia, Mike en Stephan (onze nieuwe Franse vriend) gaan we op pad. Om het plein op te mogen moet je een kaartje kopen van 10 euro per persoon. Voor hier een vrij hoog bedrag, maar het komt ten goede aan de wederopbouw van het plein en het paleis. En dat is hard nodig. Het plein in extreem hard getroffen door de aardbeving. Geen enkel gebouw is onbeschadigd en sommige zijn zelfs geheel weggevaagd. Alle nog overeindstaande gebouwen zijn - zij het wat provisorisch - gestut. Helaas hebben alle vliegende ratten het wel overleefd. De levende heilige Kumari (jong meisje dat geacht wordt de reïncarnatie van een godin te zijn) woont nog in een van de tempels. Als we er zijn wordt er van boven geroepen dat er geen foto's meer mogen worden gemaakt, waarna de huidige Kumari voor het open raam verschijnt. Het is een wat rare vertoning, want er staan nu een stuk of wat toeristen zwijgend naar een treurig kijkend meisje te staren. Gelukkig duurt het slechts een minuut. Het koninklijk paleis blijkt het ook zwaar te verduren gehad te hebben. Het moet voor de aardbeving een heel mooi plein zijn geweest. We lopen door naar de grote witte stupa op een heuvel ten westen van de stad. In de buurt lunchen we wat terwijl de apen om ons heen darren. De weg naar de stupa gaat steil omhoog via (ongeveer) 100,000,000 traptreden. Ook deze stupa heeft schade geleden, maar minder ernstig. Hier hebben we ook een mooi uitzicht over heiig Kathmandu. Vanavond is de laatste keer dineren met Nadia en Mike; tijd voor een drankje!Read more