• Day 165

Bhaktapur

December 22, 2015 in Nepal ⋅ 🌙 9 °C

Gistermiddag hebben we weinig bijzonders gedaan. Het was meer een regel middag. We hebben nog een week te vullen in Nepal, omdat we onze visa voor India op zijn vroegst op 29 december kunnen krijgen. We zijn daarom een beetje aan het inventariseren geweest wat we nog kunnen doen en wanneer. Kerst komt er ook aan, maar dat is niet iets wat groots gevierd wordt in Nepal. Er zijn wel wat kerstdiners in toeristen restaurants, maar daar houdt het wel een beetje mee op. Verder hebben we gister afscheid genomen van Mike en Nadia. Jammer, want het was bijzonder gezellig. Wellicht zien we ze nog eens op een andere plek. De Franse vriend Stephan is inmiddels ook vertrokken. Vandaag kunnen we het weer helemaal doen zoals wij het willen. Na een rustige opstart en ontbijt pakken we de local bus naar de 'andere koningsstad' van de Kathmanduvallei, Bhaktapur. Als we deze bus eerder in de reis zouden hebben gemaakt, hadden we 'm wellicht spannender hebben gevonden, maar nu draaien we onze hand er niet meer voor om. Blijft wel bijzonder om voor totaal EUR 0,44 een uur te kunnen reizen... en dan maar 12 km. af te leggen. In Bhaktapur leidt de GPS ons via knusse achteraf straatjes richting Durbar Square. Ondertussen zien we veel meer schade aan gebouwen dan in Kathmandu. Van veel gebouwen bollen de muren compleet naar buiten. Uiteraard is dat geen reden in Nepal om daar een steeg voor af te sluiten. Mocht er snel nog een aardbeving komen, dan is het alsnog gebeurd met een aantal gebouwen hier. De tempels met meer hout dan steen hebben het beter overleefd. De omgevallen tempels van steen worden nu weer steen voor steen opgebouwd. Bhaktapur heeft een lokale delicatesse: King Curd. Het is een soort yoghurtmix met zoete buffelmelk, kokos en kruiden. We halen een bakje van het spul bij een minuscuul kioskje op straat - living on the edge ;) Het smaakt fantastisch; beste yoghurt ever! We merken dat het nu volledig laagseizoen is. Er zijn amper toeristen te vinden. Alle straatverkopers, gidsen, bedelaars, taxichauffeurs, etc. spreken ons aan. Voordeel is dat er overal kamers beschikbaar zijn en dat overal de prijzen verlaagd zijn, maar het betekent ook dat we bij het diner het nr. 2 restaurant op Tripadvisor voor onszelf hebben. Privédiner voor weinig, zeg maar. Verder is het ook hier koud en is er tot 22:00 uur geen elektriciteit... Brrr...Read more