Great Barrier Reef dag 2

April 3, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 30 °C

Om 05:45 uur wordt er op de deur gebonst; tijd voor de ochtendduik! Normaal gesproken is dit tijdstip ideaal omdat de zon net opkomt en het zicht onder water het beste is. De duik verloopt prima, maar het water op grotere diepte - waar je voor je eerste duik van de dag heen moet voor het duikschema - is troebel. Tijdens het ontbijt varen we naar een nieuwe duiklocatie op het rif. Vanwege de intensieve vorige dag besluiten we de duik van 09:00 uur over te slaan. Om 11:00 uur staan we weer met de tank op de rug klaar om te gaan. Het water is veel helderder dan in de ochtend en we genieten van al het mooie koraal en de enorme diversiteit aan vissen. Om 16:00 uur duiken we weer op dezelfde locatie dus gaan we een ander deel van het rif verkennen. Het verloopt allemaal weer als van een leien dakje totdat andere duikers een koppeltje Trigger Fish verstoren, waarna een van de vissen achter Michelle aan gaat. Terwijl ze op veilige afstand probeert te komen, raakt ze ook steeds verder verwijderd van haar buddy (moi). Eenmaal weer bij elkaar is het tijd om terug te keren naar de boot. De zwaar geïrriteerde Trigger Fish blokken de weg langs het rif, dus proberen we een omtrekkende beweging. Al snel bevinden we ons in een volledig 'blue out': overal oceaan en nul referentiepunten. Het resulteert is een vrij lange zwempartij aan het oppervlak terug naar de boot. Om
    19:00 uur kunnen we kiezen voor een gewone nachtduik of een Fluorescent Dive. We kiezen de laatste vorm. Gewapend met een ultraviolet lamp en een additioneel geel filter voor ons duikmasker gaan we te water. Alsof we op een jaren '60/'70 feest staan licht het koraal op in het 'blacklight'. Jammer genoeg is de stroming onder water vrij sterk en is het erg lastig om alles op je gemak van heel dichtbij - dan zie je alles het best - te bekijken. Wat ook niet meewerkt is het feit dat er tientallen Lion Fish - zeer stekelig, zeer giftig en dus zeer pijnlijk - rond ons zwemmen. Om een indruk te krijgen hoe het er onder water uitziet met ultraviolet licht, zie: http://youtu.be/ogAnchG7RuY