Gouden tempel en bamboebos

October 22, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 19 °C

Kyoto hangt van de tempels aan elkaar, dus wat we gisteren hebben gezien is maar een fractie van het totaal aantal bezienswaardigheden. We vervolgen onze tempel-tour in het noordelijke deel van de stad. We hebben nog steeds platvoeten van onze vorige tempel-tour, daarom gaan we vandaag het openbaar vervoer verkennen. Alhoewel de verschillende OV en navigatie apps een hoop informatie geven, kunnen ze niet op tegen een vriendelijke meneer bij het bureau voor toeristeninformatie om de hoek. Vijf minuten later hebben alles wat we nodig hebben. We halen een ontbijtje to go en pakken de bus rechtstreeks naar Kinkuka-ji (vertaald Gouden paviljoen). Geen woord aan gelogen... prachtig! Maar ook wederom te midden van een waanzinnig mooi aangelegde tuin. We vervolgen onze tour met een kleine wandeling naar een ander complex, de Ryoan-ji tempel. Deze tempel is beroemd vanwege de stenentuin. In een zee van perfect aangehakte kiezelstenen liggen (ogenschijnlijk willekeurig) 15 grotere stenen. De bedenker van dit stukje tuinarchitectuur is onbekend, maar het ligt er dan ook al sinds 1500(!) op dezelfde manier bij. We pakken de bus weer en (na een kleine overstap) komen we bij ons laatste doel, het bamboebos bij Arashiyama park. Na al het pracht en praal van alle voogaande tempels slaan we hier - waarschijnlijk onterecht - de tempels over en gaan rechtstreeks na het bamboebos. Het bos is een klein pad de helling op, omringd met gigantische bamboestengels, sommige met een diameter van 25 cm. en wel 20 m. hoog. Indrukwekkend voor een grassoort. Het is dan wel een niet aangelegd bos, het komt niet echt 'natuurlijk' over met alle 500 mensen op het wandelpad. We werpen een laatste blik op de majestueuze stengels en nemen de bus terug naar het hotel. De stadsbus - in de spits - doet er lang over. Komt ook omdat de route naar ons gevoel elke 50 m. een halte heeft. In het hotel kleden we ons snel even om voor het avondeten. We gaan op zoek naar een sukiyaki restaurant. We krijgen er een aangeraden van iemand op straat (die stond te flyeren voor een ander restaurant - zo behulpzaam zijn ze). Onze tafel wordt uitgedost met allerlei schoteltjes en kommetjes en een grote pan op een brander. Daarin worden met een beetje vet, sojasaus, water en suiker, plakjes dungesneden rundvlees en groente gebakken, die vervolgens door rauw(!) geklutst ei worden gehaald. Dit zouden we in geen elke ander land eten, maar hier laten we het ons, samen met de sashimi en sake, goed smaken!Read more