Osaka

October 26, 2018 in Japan ⋅ ⛅ 20 °C

In Osaka zelf is ook een kasteel dat veel weg heeft van Hijemi-jo. In de ochtend halen we in het enorme winkelcentrum onder de grond wat broodjes en reizen met de metro naar het kasteel. Bij de Starbucks halen onze 'morning joe' en dat blijkt goedkoper dan we af en toe kwijt zijn bij een willekeurige koffiebar (Japan heeft toch echt een thee-cultuur). Op een bankje voor het kasteel doen we het ontbijt. Je mag namelijk niet staand - laat staan lopend - eten. Dat is voor dieren. Koffie to-go wordt net getolereerd. Het kasteel heeft wederom een grote slotgracht met zowaar nog grotere muren. De poorten zijn eveneens indrukwekkend. Maar binnen de kasteelmuren komt het iets meer over als een paleis, dan echt als kasteel. Het is wel mooi versierd en het goud knalt je tegemoet in de felle zon. Het is bijzonder warm (26°C). Naast het kasteel staat een gebouw waar naast winkels (hoezo?) ook een dakterras op zit. We besluiten lekker met een drankje van het kasteel tegen de achtergrond van de skyline van Osaka te gaan genieten. Daarna reizen we verder naar Dotonbori, het eet- en winkeldistrict van Osaka. En dat zegt wat! Overal in deze stad kun je onder en boven de grond eten en winkelen. Maar dan Dotondori... als we aankomen in de middag valt het nog mee. We proberen nog een lokale delicatesse: Takoyaki (soort inktvis poffertjes), maar in tegenstelling tot de eerder door ons geprobeerde lokale happen, zou deze ook gewoon 'jakkie' kunnen heten; niet zo lekker dus. Na nog een rondje door de buurt gelopen te hebben - door de langste overdekte winkelstraat ever - komen we weer bij de hoofdstraat. Het is dan inmiddels schemerig geworden en alle lampjes zijn aangegaan... Schreeuweriger en drukker kan het bijna niet worden (zowel qua omgeving als mensen). Van alle kanten wordt je gebombardeerd met impulsen. Best vermoeiend. Na 10 min. houden we het voor gezien. Het begint te spetteren en uit alle hoekenen gaten stromen mensen. Heerlijk zo'n rustige hotelkamer op de 8e verdieping :)Read more