Sightseeing Buenos Aires

January 8, 2017 in Argentina ⋅ ⛅ 26 °C

Iedere zondag is er een grote arts and crafts markt in Buenos Aires, de San Telmo Market. Deze markt is slechts een paar blokken lopen vanaf het hostel en wel de moeite waard om even te gaan kijken.

De markt is erg groot. Antiek, creatief zelf gemaakte dingen en wat souvenirs, er is van alles te vinden. Ook was er op een aantal plekken live-muziek met BBQ. Al met al wel leuk om even over heen te lopen.

's middags met een Zweedse uit het hostel weer een gratis wandeltocht gedaan. Ook in deze stad is dat een populair concept.

We liepen vanaf het National Congress (mooi historisch pand) naar het Pink House (presidentsgebouw) op het Plaza de Mayo. Plaza de Mayo is o.a. bekend vanwege de protesterende 'Dwaze moeders'. 30 jaar lang liepen zij hier iedere donderdag om 15:00 uur zwijgzaam rondjes. Dit als protest tegen het militaire regime van dictator Videla (1976-1983). Onder dit regime zijn tussen de 9000 en 30000 mensen 'verdwenen'. De moeders kregen geen antwoord waar hun zonen waren gebleven en gingen dus op deze manier protesteren.

Tussendoor liepen we o.a. langs Café Tortoni. Dit oudste café van Buenos Aires werd in 1858 opgericht. Het is een erg bekend en populair café, er stond zelfs een flinke rij om binnen te komen.

We liepen ook langs een gebouw met een enorme afbeelding van Evita Perón (1919-1952). Dit was de tweede vrouw van president Juan Perón. Als first lady had ze een grote invloed op de politiek in Argentinië. Ze is waarschijnlijk de machtigste vrouw in de Argentijnse geschiedenis.

Ze was enorm populair bij de armen en de arbeidersklasse, dit hielp haar man aan veel stemmen en populariteit. Tegelijkertijd werd ze verafschuwd door de middenklasse en de elite. Dit vooral vanwege haar achtergrond als zangeres/soapactrice en haar gebrek aan opleiding.

In het hostel kregen we 's avonds een berg empanada's. Een Argentijnse gefrituurde snack met een vulling van kaas of kip.