Sightseeing Jeruzalem + Bethlehem

July 7, 2019 in Israel ⋅ ⛅ 28 °C

Vandaag moesten we eerst door de check point om Jeruzalem in te komen. Onze gids stond aan de andere kant van de 10 meter hoge muur.

Deze muur omsluit vrijwel heel Bethlehem omdat daar veel zelfmoord terroristen vandaan kwamen die zich dan in Jeruzalem opbliezen. Met deze muur is het voor Palestijnen een stuk lastiger om Jeruzalem binnen te komen/Bethlehem uit te komen.

De eerste stop was bij de Knesset, het Israëlische parlement. Dit gebouw staat achter een enorme glazen muur, dus echt dichtbij kom je niet.

Het hoofddoel vandaag was het Holocaust museum (Yad Vashem). Uiteraard geen gezellig museum, maar wel erg interessant en boeiend. We liepen eerst langs het monument voor alle gedode kinderen en vervolgens naar het museum zelf. De schatting is dat zo’n 6.000.000 joden tijdens de 2e Wereldoorlog zijn vermoord door Nazi Duitsland. Dit wordt in dit museum erg indrukwekkend in beeld gebracht. Van de kristalnacht tot aan de val van Hitler. Alles komt aan bod.

In de middag kregen we tijdelijk een Palestijnse gids voor een korte rondleiding door Bethlehem. We ging naar de kerk die gebouwd is op de plek waar Jezus geboren zou zijn. Op de plek van de 14-puntige ster. Veel toeristen die allemaal een foto komen maken, het voelde niet echt als een heilige plek. Na nog een korte wandeling hadden we de rest van de middag geen programma.