• Day 13

Stage 13 Zadar - Istrie (HR) 392 km

August 31, 2021 in Croatia ⋅ ☀️ 23 °C

Voordat we vanochtend vertrokken hebben we eerst de batterijen van de afstandsbediening van de Jeep vervangen, want de oude batterijen deden niet veel meer.. Een simpel klusje zou je zeggen. Helaas bleek na het vervangen van de batterijen de afstandsbediening helemaal niet meer te werken. Na alle contactpuntjes nagekeken te hebben en voor de zekerheid nog twee andere batterijtjes geprobeerd te hebben is het in ieder geval gelukt om de portieren te openen en de motor te starten. Dat eerste is niet zo’n probleem; we kunnen de deuren altijd nog met de sleutel openen, maar de startonderbreker werkt via dezelfde afstandsbediening. Dat wordt morgenochtend weer spannend ….

Met enige vertraging zijn we dus vertrokken uit Zadar om onze weg te vervolgen langs de Adriatische kust richting Rijeka, met zijn middeleeuwse stadjes en kleine dorpjes. Istrie staat bekend om haar heldere zeewater, eenzame baaien, pittoreske haventjes, kleine vissersdorpjes en romantische bergdorpen., vergezeld van goede wijnen en de beste olijfolie van de hele wereld. Met name het achterland van Istrie kan vergeleken worden met Toscane, met haar Cypressen en heuvelachtige landschap.

De reis eindigde vandaag in Stinjan, net boven Pula op de weg naar Rovinj, alwaar we gezellig samen gegeten hebben met onze vrienden Igor en Viviane, die o.a. verantwoordelijk zijn voor het vervaardigen van de prachtige stickers op onze auto.