Tiger Leaping Gorge en op naar Yangshuo

June 24, 2015 in China ⋅ ⛅ 25 °C

Volgens een oude Chinese legende is er vroeger een tijger geweest die ontsnapt is aan een jager die hem op de hielen zat door via een steen in de rivier naar de andere kant van de kloof te springen. Knappe tijger die daarna de steile kloofwand beklommen heeft of misschien is hij met zijn kop tegen de kloofwand te pletter gesprongen, dat vertelt het verhaal niet. Maar enfin, vandaar de naam 'Tiger Leaping Gorge'. Er gaat een 2-daagse hike door deze kloof welke met name wordt ondernomen door Westerlingen (hier wordt heel duidelijk dat Chinezen niet de Lonely Planet lezen, want geen Chinees te bekennen!).
    De hike valt onder de categorie 'medium' maar door de condities (bergop vol in de brandende zon en het voelt als 40 graden) was het 1.5 dag behoorlijk ploeteren. Anika redt het net om boven te komen met veel pijn en moeite en rond een uur of 6 's avonds komen we aan bij het hostel waar we de nacht blijven slapen (zeer toepasselijk de 'Halfway' lodge genoemd). Langzaam druppelen alle lopers van die dag binnen en zien we een paar groepjes terug die we in de loop van de dag al hadden ontmoet. We eten samen met een Canadees, een Duitser en een Engelsman, erg gezellig. We blijken ontzettend verbrand te zijn op onze armen en in de nek, natuurlijk waren we de zonnebrand vergeten :( (we hadden het wat frisser verwacht in de bergen, onze jas zat in de tas).
    's Avonds genoten van de zonsondergang en het onweer in de kloof wat er heel cool uit zag (dit komt vaak voor).
    De volgende dag is het maar 2 uur lopen naar onze eindbestemming: Tina's guesthouse, maar dan begint de moeilijkheid pas. Natuurlijk willen we de stenen zien waar de tijger op is gesprongen en dit is nog zeker 1,5 uur steil naar beneden en 1,5 uur steil omhoog. Het uitzicht is wel prachtig en je hoort de rivier kolken beneden. Moe, maar voldaan (toch Anika?) naar Lijiang om daar een nachtje te slapen voor er weer een kleine treinreis overwonnen moet worden.

Van Zuid-West China (Lijiang) naar Zuid-Oost China (Guilin) is een treinreis van 30 uur. We keken er eigenlijk best naar uit om 2 dagen stil te moeten zitten in de trein en onze beentjes te laten rusten na de intensieve hike van de Tiger Leaping Gorge. Ware het niet dat onze bedden naast de wc en het rookgedeelte lagen en het al stonk nog voordat de trein in beweging was gekomen, gebruik je verbeelding voor de status 30u later... Vanuit Guilin zijn we de volgende dag doorgereisd naar Yangshuo, het backpackers mecca van het zuidoosten.