Grote schoonmaak a.k.a. Beeeestjes

August 25, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Allemaal beestjes, zoveel beestjes om me heen! Helaas zagen we onze beestjes niet omdat we een slok op hadden, maar was het de harde realiteit.

De afgelopen anderhalve week in Cambodja zijn we in een ware veldslag beland met de befaamde ‘bed bugs’. In ons hostel in Phnom Penh hing een chemische geur en Anika werd de 1e nacht lek gestoken door een mug (meestal is Mike de sjaak, maar er viel geen mug te bekennen volgens hem). De volgende nacht hetzelfde verhaal, maar toen spotte Anika de bed bugs en heeft ze dit gemeld bij het hostel. Her personeel reageerde vrij laconiek (die zul je zelf wel meegebracht hebben), bood Anika 50% korting voor de nacht en ze zouden het de volgende dag schoonmaken. We werden behoorlijk nerveus over het ‘schoonmaken’ van het hostel en de volgende nacht weer hetzelfde recept.

Achteraf gezien ontzettend stom van ons om niet meteen in paniek uit het hostel weg te rennen, maar we beseften de ernst van de bed bug nog niet helemaal. In ons nieuwe hostel in Siem Reap krioelde het weer van de beestjes, dus moesten wij ze wel meegenomen hebben. Verhuizen naar een nieuwe kamer, alle bagage schoongemaakt, kleding naar een professionele laundry en het resultaat weer bed bugs in onze nieuwe kamer, grrr! Toen hebben we gisteren aan de noodrem getrokken en al ons ‘hebben en houden’ bij de meest professionele laundry toko in de stad gedropt en gevraagd om alles te wassen (met heet water in een wasmachine) en te drogen (in een machine) dat daar maar geschikt voor is. In onze geleende kleren van de wasserette al onze andere spullen in een zak meegenomen en dit stuk voor stuk (tot op het niveau van individuele tandenstokers) met kokend/heet water gewassen. Beiden hadden we nog nooit zo goed schoongemaakt, maar de beten over onze hele lichamen (soort van muggenbulten, maar dan veel meer en erger), gebroken nachten van de irritatie en van hoe in godsnaam van dit probleem af te komen, liet ons geen andere optie. Alles is nu door de mangel gehaald en spullen die we niet per se nodig hebben, zoals lonely planets etc, hebben we allemaal weggegooid. Bij de laundry toko moesten we per kilo betalen en dat was dus $70, maar dit vond Mike te gortig en weigerde te betalen. Dit leverde een hoop entertainment op voor de tientallen personeelsleden op de werkvloer en de nodige frustratie bij de manager. Maar Mike vond het niet meer waard dan $50 dus dit werd dan ook de prijs. Het is natuurlijk een gigantisch werk wat ze geleverd hebben en alles is weer zo goed als nieuw (backpack, daypack, schoenen, etc.), maar het is lastig te verkroppen dat je voor iets waar je niets aan kunt doen net zoveel moet betalen als een hele week accomodatie. We zijn dus weer een weekje eerder terug :) Hopelijk kunnen we dit achter ons laten, maar dat zal de tijd uitwijzen! Mochten er onverhoopt ergens eitjes achtergebleven zijn dan begint de horrorstory all over again.
    Vandaag hebben we alles weer ingepakt, het platteland van Cambodja verkend op de fiets en een laatste tempel van de Ankor groep bezocht. Deze tempel was wat gewoontjes vegeleken met wat we al gezien hadden, maar de ligging op een heuvel was super zodat je een mooi uitzicht had over het Tonlé Sap Lake en rural Cambodja. Mike is ontzettend trots op zijn volle kaart die het bewijs vormt voor drie dagen tempelbezoek.

Op naar onze onbewoond eiland experience op Koh Rong Samloem!