Luang Prabang

September 22, 2015 in Laos ⋅ ☁️ 31 °C

In Luang Prabang aangekomen werden we meteen gegrepen door de sfeer in de oude stad. In onze ogen veel authentieker, romantischer en sfeervoller dan de hoofdstad van Laos. Dus wat beter te doen dan na aankomst voor een romantische Sunset de heilige heuvel (Phousi) op om van de omgeving te genieten. Voor de goede orde een keer een foto geplaatst die een realistisch beeld geeft van de vele Sunrise en Sunset momenten, tourist activity number one (al was de Sunset weer wel super).

De volgende dag besloten we in alle vroegte op eigen gelegenheid met de motorbike naar de Kuang Si Waterfall te rijden 'to beat the crowds', zodat we in alle rust zouden kunnen genieten van deze waterval en de omgeving. Dit was echt een goede beslissing, want dit was veruit de leukste waterval die we tot nu toe bezocht hebben op onze reis. We hebben er vijf uur doorgebracht met o.a. een hike naar de top van de waterval, varen op een Bambo vlot bovenaan de waterval, zwemmen en duiken in de waterval, een berenopvangcentrum, etc. Het was echt een topdag en de uitzichten tijdens de motorrit zelf waren ook weer fenomenaal, een echte aanrader dus.

Onze laatse dag in Luang Prabang doorgebracht met een bezoekje aan de 'Alm ceremony' (6:00 in de ochtend), waarbij alle monniken in een lange rij langs de lokale bevolking (en tegenwoordig ook toeristen) lopen en van iedereen rijst ontvangen (zo laten ze zien dat ze een eenvoudig leven leiden). Aan de andere kant zie je ze ook gewoon rondlopen met de nieuwste mobiele telefoons, al kun je dit tegenwoordig wel beschouwen als een basisbehoefte. Daarnaast hebben we voor de vorm nog maar de oudste tempel bezocht in Luang Prabang, Wat Xien Thong. Er zijn erg veel 'Wats' hier, maar de meeste reizigers hebben al zo veel en mooiere tempels gezien dat er amper nog een blik op geworpen wordt. De dag hebben we afgesloten met de eerste massage van onze reis, heerlijk! Nu maken we ons op voor een 2-daagse boottocht richting de grens met Thailand.