Chiang Rai en kookles!

September 26, 2015 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

Chiang Rai is een relaxt eerste dorpje om kennis te maken met Thailand, niet zo toeristisch en we zijn er op een zaterdag. Dit betekent zaterdagavond markt! Een markt voor locals (niet toeristen, fijn!) incl. optredens, dansen en lekker eten. We besluiten bij verschillende stalletjes wat lekkernijen uit te proberen en zo een soort Walking Dinner te doen. Allereerst proberen we een soort shaslick spiesjes, daarna Thaise loempiatjes en dan komen we voorbij een kraampje met groene curry en een gezellig eethoekje. Als het toetjestijd is komen we langs een wafel kraampje en nemen we een wafel met banaan en hagelslag, heerlijke combi!

Van de moeder van Anika krijgen we een Thaise kookcursus cadeau, laten we deze net toevallig die ochtend geboekt hebben. We gaan op stap met Addy, eerst naar de lokale markt om boodschappen te doen en wat dingetjes te proeven en we kunnen ons eigen menu samenstellen. We zijn ook maar met z'n 2en dus we kiezen alle lekkere dingen uit. Als starter een green papaya salad, deze hebben we al eens gegeten en nu willen we deze zelf maken. Mike blijkt de lekkerste te hebben gemaakt omdat hij iets meer lime gebruikte, dit maakt de salade iets minder pittig. Hierna gaan we aan de slag om een Chicken in coconut milk soep te maken, ook heel lekker. Door naar Anika's favoriet: Curry! We besluiten om de groene curry te maken, Anika met kip en Mike met visballetjes en kippenvel. Als toetje maken we gestoomde banaan in bananenblad. We mogen alles zelf opeten en de foto's en recepten krijgen we nagestuurd, een heerlijk relaxte dag.

Even buiten Chiang Rai wordt een nieuw tempelcomplex gebouwd, de White temple. Een beroemde Thaise kunstenaar staat aan het roer en geeft de tempel een moderne uitstraling. Thai houden van glitter en glamour en alles blinkt je tegemoet. In tegenstelling tot alle 'oude' tempels die we tot nu toe hebben gezien heeft deze zelfs tekeningen van superman, minions en hello Kitty. Ook de kunst is totaal anders en grenst zelfs een beetje aan het lugubere.