Bangkok - hoge torens en lage fietsen

October 22, 2015 in Thailand ⋅ ⛅ 33 °C

Deze wereldstad moeten we uiteraard ook aandoen op onze wereldreis! Onderweg in Azië hebben we via het backpacker 'roddel' circuit gehoord over de 'Ghost tower' in Bangkok. Deze toren is een skyscraper die nooit is afgebouwd en nu leeg en verlaten in het centrum staat. Via via hebben we gehoord dat het mogelijk is om deze toren te beklimmen en te genieten van de skyline, dan moet je alleen even de bewaker omkopen. Helaas is het al 2 keer mis gegaan bij de toren (1 toerist heeft zelfmoord gepleegd en 1 toerist is er vanaf gevallen), daarnaast vind de eigenaar het geen goed idee als je in een half af gebouw zonder veiligheidsvoorzieningen naar boven klimt. Op internet lezen we al dat het steeds moeilijker wordt om de toren te beklimmen en dat je geluk moet hebben. Wij komen rond half 6 's middags aan, het wordt al een beetje donker. De beste tijd om de bewaker te kunnen omkopen hebben we gelezen. Helaas is de bewaker van vandaag niet van de corrupte soort. Hij verteld dat het echt niet mogelijk is, en we zien dat er ook grote spandoeken hangen dat het verboden is. Ondertussen hebben 3 Duitse dames zich bij ons gevoegd en zij willen ook omhoog. Ook het aanbieden van Euro's heeft geen enkele zin en we kiezen voor plan B: naar de Lebua toren, hier zijn de opnames van de Hangover 2 gemaakt en geeft ook een mooi uitzicht over de skyline. Wat we niet weten is dat hier een dresscode geldt (denk aan: nette lange broek, schoenen (geen slippertjes) etc). We worden geweigerd maar we besluiten om de volgende dag terug te komen. Gewapend met onze lange broek en fatsoenlijke schoenen melden we ons de volgende dag bij de receptie. Blijkt dat de toren alleen 's avonds open gaat, en dat gaan we niet redden met onze nachtbus, helaas pindakaas, geen skyline voor ons. Alleen maar des te meer reden om nog eens terug te komen naar deze stad. Op de foto is het gebouw links de Lebua toren, dan 2 torens in het midden en aan de rechterkant de 'Ghost tower'.

Wat we wel hebben gedaan (op aanraden van Carina), is fietsen met Co. Co zelf is helaas 3 jaar geleden overleden maar zijn bedrijf borduurt voort op zijn kennis van de kleine Bangkokse straatjes. De fietstocht brengt ons door achtertuinen, kleine marktjes en verborgen tempeltjes. Heerlijk om weer even te fietsen en de stad op een heel andere manier te zien. We komen ook een NL piloot die al zo'n 2 jaar in Bangkok is gestationeerd + zijn ouders die op bezoek zijn tegen. De piloot heeft al 5 keer de fietstocht gedaan, maar vind het zo leuk dat hij elke keer weer mee gaat. Hij geeft de tip om nog even bij Wat Pho te kijken (de grootste liggende Buddha van Thailand) als highlight van de tempels in Bangkok. Zo gezegd zo gedaan.

Bangkok staat ook bekend als Shopping paradijs, en wij moeten na 6 maanden toch echt even nieuwe kleding en accessoires inslaan. Mike heeft alleen maar oude boxershorts meegenomen en deze zijn dringend aan vervanging toe (lees: de gaten zitten erin). Anika haar oude shirtjes zijn door de vele handwasjes verschoten van kleur en uitgelubberd. Tijd om naar de beroemde Chatuchak markt te gaan, de grootste weekendmarkt in heel Azië (9,000 winkeltjes!) met vooral veel goedkope kleding, ideaal dus! Anika en Mike scoren allebei een Thaise fisherman pants. Mike blijkt achteraf niet helemaal geslaagd met de boxershorts (een maat te klein, terwijl op advies al een maat groter dan in NL was ingeschat). Dat wordt even krap de komende weken, de hoop is er dat de boxers nog wat meegroeien met het baasje. Wel een leuk dagje uit naar de markt.